המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

האם אזרחות אירופאית שמוציאים עוברת גם לילדים שלנו

shutterstock_1312201193

יש לכם ילדים קטנים או אפילו בוגרים? אתם עדיין צעירים אבל בעוד כמה שנים תתחתנו ותביאו ילדים לעולם? בין כך ובין כך, קבלת אזרחות של מדינה באירופה עשויה לעניין אתכם. בקשת אזרחות תשפיע בתנאים מסוימים, גם על הילדים.

פורטוגל וספרד מקלות על יהודים בקבלת אזרחות

עד לפני שנים מספר, אזרחות אירופאית לישראלים ניתנה רק לאחר הליכים מסובכים ורק ליוצאי מדינות ספורות. למשל, ילדים של יוצאי פולין יכלו לקבל את האזרחות לאחר פניה לרשויות הפולניות. ילדים של יוצאי גרמניה הגישו בקשות לרשויות בגרמניה. כיום, ההליכים המיוחדים עבור יהודים, כפי שאושרו במדינות כגון ספרד ופורטוגל, טרפו את הקלפים. הרבה יותר פשוט והרבה יותר נוח להוציא אזרחות פורטוגלית לעומת כל אזרחות אחרת, במדינות אירופאיות אחרות. השאלה שרבים מבקשים לדעת היא, האם לאחר שמוציאים את האזרחות, גם הילדים שלנו יקבלו אותה. שאלה זאת רלוונטית לא רק להורים לילדים שנולדו אלא ביתר שאת לאנשים צעירים שטרם הביאו ילדים לעולם.

תנועה חופשית בכל אירופה, כאזרחים, גם לילדים?

מי שמצליח להוציא אזרחות אירופאית הופך באותו הרגע לאזרח לכל דבר. הוא מקבל תעודת לידה מקומית וכמובן גם יכול לקבל דרכון. המסמכים הללו מאפשרים תנועה חופשית בין כל מדינות אירופה, אך לא כתיירים בלבד. אפשר להתיישב, לגור, ללמוד ולעבוד בכל רחבי האיחוד האירופי. אולם כל מי שחושב קדימה, לא מסתפק בעובדות הללו, שהן מעולות מפני עצמן. מה שחשוב עוד להבין זה מה קורה לילדים.

דרכון נוסף עבור הילדים מהווה מוטיבציה חזקה להרבה מאוד אנשים, לעבור את התהליך הבירוקרטי הזה מתחילתו ועד סופו. את מה שצפוי לגבי הילדים צריך לחלק לשניים. ראשית, הורים לילדים שגילם מתחת ל-18 שנים. חלק מהמדינות שמעניקות אזרחות אירופאית מאפשרות להגיש בקשות לאזרחות רק עבור אנשים בוגרים. כלומר, הורה יכול להגיש בקשה לדרכון רק עבור עצמו אבל הילדים יצטרכו לטפל בכך לאחר שיגיעו לגיל 18. ההיגיון הוא שרק אדם בוגר יכול להחליט שהוא בעצם מעוניין להחזיק אזרחות חדשה.

אבל מה קורה לגבי אנשים שרוצים להביא ילדים, אבל בעתיד? אם אתם מתחילים בהליך של הוצאת אזרחות ספרדית או פורטוגלית, יש בכך היגיון רב לפעול בגיל מוקדם. נכון לכתיבת דברים אלה, ממשלת פורטוגל למשל הצהירה כי מי שיוציא אזרחות מקומית יוריש אותה בהמשך גם לילדיו. כלומר, נניח שאתם רוצים להוציא אזרחות אירופאית, בגלל שמתחשק לכם ללמוד באירופה או לפתוח שם עסק. בעתיד זה ישפיע גם על הילדים שלכם. ברגע שייולדו לכם ילדים, בתור אזרחים אתם מורישים להם את המעמד, את הסטטוס האזרחי.

האם אפשר להגיש בקשה עבור כמה בני משפחה

היתרונות השונים שמקבלים ביחד עם אזרחות של מדינה באירופה כבר ברורים כמעט לכל. הרבה אנשים מרגישים סוג של ביטחון, כאשר יש להם דרכון מאושר, אפילו אם אינם רוצים לעשות בו שימוש בשלב הזה. אין שום בעיה להתגורר בארץ, לשמור על הדרכון הישראלי, אבל להחזיק במקביל עוד דרכון של מדינה אירופאית נוספת. ללא ספק, זה פותח דלתות כיום ובעתיד. וגם אם בהמשך יהיה יותר קשה להוציא את האזרחות, מי שכבר קיבל אותה לא יושפע מכך.

הבנת היתרונות בקרב בני משפחה של יוצאי ספרד או פורטוגל הובילה לשאלה מעניינת. האם ניתן באות ההזדמנות להגיש בקשה משולבת עבור כמה בני משפחה יחד. לדוגמא, האם אפשר להגיש בקשה עבור כמה אחים ואחיות ביחד. או האם אפשר שהורים ביחד עם ילדיהם הבוגרים יגישו בקשה משותפת.

על פי רוב, הטיפול בכל בקשה הינו אישי. יחד עם זאת, כאשר בן משפחה אחד מקבל אזרחות מפני שעמד בקריטריונים הנדרשים, גם בן משפחה נוסף זכאי לקבלת אותה אזרחות. לכל תעודת זהות בעצם מגישים בקשה נפרדת, עם כל המסמכים ועם כל האישורים.

כל בקשה נבחנת בנפרד ומקבלת תשובה בנפרד. לצורך הבהרה: לשם קבלת אזרחות פורטוגלית צריכים לשלוח בקשה מפורטת ומנומקת לקהילה יהודית, בפורטו או בליסבון. נניח ששני אחים מגישים בקשה, שניהם ישלחו אותה לאותה קהילה אבל הנימוקים יכולים להיות דומים. אחרי הכל, שם המשפחה המקורי הינו זהה והנסיבות המשפחתיות הינן זהות. אם אח אחד יוכל כבעל קשר לקהילת מגורשי פורטוגל, כך גם יוכר האח השני.

האם חייבים לטוס לחו"ל לצורך קבלת האזרחות

הגשת בקשה לאזרחות ולדרכון מחייבים עיסוק בלא מעט בירוקרטיה. אך יוצאי פורטוגל או ספרד זכאים כיום להקלות שונות. לדוגמא, לא חייבים להתגורר כתושבים במדינה הזאת כחלק מהדרישות למתן אזרחות. בנוסף, את הבקשה אפשר להגיש באמצעות מיופה כוח. לא חייבים לקנות כרטיס, לעלות על מטוס ולנחות בברצלונה או בליסבון כדי להגיש בקשה או לקבל את תעודת הלידה המקומית (שמאפשרת להוציא דרכון).

את הגשת הבקשה ומילוי כל הפרטים כנדרש אפשר לבצע בעזרת משרד עורכי דין. מה שחשוב לוודא זה שהמשרד מתמחה בהשגת אזרחויות ודרכונים זרים. בדרך כלל, משרד כזה מחזיק נציגות בחו"ל או עובד מול עורכי דין מקומיים, בארץ היעד. בנוסף, ניתן לפנות אליהם בכדי לקבל הערכה של סיכויי ההצלחה בהשגת האזרחות.

בין המסמכים שנדרשים לאורך הדרך ניתן לציין את תעודת הזהות הישראלית או הדרכון, תעודת לידה ותמצית רישום (משרד הפנים), אישור להוכחת יהדות, תעודת יושר קונסולרית, תעודת לידה או אישורים דומים של אב, אם, סבא או סבתא שעלו מחו"ל, בצירוף פרטי מדינת המוצא וההיסטוריה המשפחתית.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: