המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

מסובך או פשוט: הכל על אזרחות אירופאית

דרכון אירופאי

האם מסובך כיום להוציא אזרחות אירופאית או שזה עניין יחסית פשוט? תלוי את מי שואלים, אבל זה בעצם נכון כמעט לכל דבר. הרי מה דעתם על החיים בשנת 2020 בעידן מחשבים המהירים: יש כאלה שאומרים שהחיים כיום טובים מתמיד ואחרים קצת פחות אופטימיים ועבורם, החיים מסובכים.  אך למען האמת, בעזרת לא מעט עובדות, נוכל לעשות סדר בדברים ולהסביר אחת ולתמיד האם מסובך או פשוט לבקש ולקבל אזרחות של מדינה נחשבת באירופה.

צריך לדעת למי לפנות לצורך קבלת אזרחות

הציניקנים אומרים שצריך לדעת היכן להיוולד. מי שנולד בארץ של שפע, יזכה לחיים מאושרים ומי שנולד במדינת עולם שלישי, סיכויו לאושר הרבה פחות גבוהים. אבל למעשה, העולם כיום גלובלי מתמיד וכבר לא צריך "לדעת" היכן להיוולד. כל מה שצריך לדעת זה לאן לפנות בכדי להוציא אזרחות נוספת. זיכרו כי אזרחות אירופאית לא מקבלים על בסיס ועדת קבלה כלל יבשתית. כל מי שיצליח לקבל אזרחות של איזו שהיא מדינה מהאיחוד למעשה מקבל אזרחות בעלת מעמד בכל היבשת (לכל הפחות, במדינות המתקדמות, החברות באיחוד). המסקנה היא שצריך לדעת האם חלק מהמדינות נוקטות בגישה קלילה (או מיטיבה), להענקת אזרחות חדשה.

הקשר בין העדה לבין האזרחות

במשך לא מעט שנים עלו טענות על קיפוח מצד יהודים ספרדים. כיום, המון משפחות בארץ הן משפחות מעורבות וקשה לקבל טענות על קיפוח מבלי לראות את ההצלחה של כור ההיתוך והשיוויוניות היחסית (גם אם לא מושלמת). ובכל זאת, למעשה מסתבר כי לצורך אזרחות, יהודים ספרדים זוכים לאפליה מתקנת דווקא, במידה ורוצים להוציא דרכון של מדינה מובילה באירופה. אם אתם שייכים לעדה היהודית ספרדית, גם אם אתם לא מתייחסים ברצינות להבדלים בין עדתיים, תשמחו לדעת שיש לכם יתרון ממשי שעליו נסביר כעת.

ממשלת ספרד מעמידה לא מעט דרישות עבור כל מי שרוצה לקבל אזרחות ספרדית חדשה בימינו. זה נוגע כמעט לכל בן לעם זר, שרוצה אזרחות מקומית, אך פחות רלוונטי ליהודים ספרדים. כל מי ששייך למשפחה שהתגוררה בספרד עד גירוש ספרד יכול כיום לקבל אזרחות בקלות יתירה. זה אמנם לא בדיוק זהה לחוק השבות בארץ, אבל העיקרון די דומה. כל מה שצריך זה להוכיח שהמשפחה שלכם היא ממגורשי ספרד. איך עושים את זה? יש כמה וכמה דרכים.

אזרחות בזכות שם המשפחה, זה פשוט

הדרך הכי הכי פשוטה לבדוק אם תוכלו לקבל אזרחות אירופאית היא להסתכל בתעודת הזהות שלכם (או של ההורים). בתעודת הזהות, מצוי לא רק שמכם הפרטי או שם ההורים אלא גם שם המשפחה ופרטי ההורים. הקדישו כמה רגעים בשביל לבדוק רשימה מפורטת של אזרחות ספרדית שמות משפחה. רשימות כאלה, במידה כזאת או אחרת של פירוט, משמשות רמז חשוב לקראת ההמשך. שם המשפחה שלכם כפי שמופיע בתעודת הזהות (או בתעודה משפחתית עתיקה) נחשב למאפיין טוב של שייכות לקהילה היהודית. השם שלכם, אם מופיע ברשימה, יוכל כמעט בוודאות לאפשר לכם לקבל אזרחות לפני התנאים הנוכחיים. בין השאר, לא תצטרכו לחיות במדינה לאורך הרבה מאוד שנים בתור בעלי מעמד אזרחי נמוך יותר של תושבות. אם אחרים צריכים להוכיח שחיו בספרד במשך כמה שנים כתושבים לפני הגשת בקשה, אתם יכולים לבקש את האזרחות מבלי לחיות שם יום אחד. כל עוד מכירים בקשר שבין היהודים הספרדים לספרד, רואים אתכם כמי ששייכים למדינה וזכאים לקבל אזרחות. כפי שראינו, מדובר בהליך לא מסובך אלא פשוט. פשוט הרבה יותר מאשר עבור אלה שרוצים להגיש בקשה ללא שום קשר קודם למדינה.

לא צריך לעבור דירה, זה פשוט

אין שום צורך לקום מחר ולארוז מזוודות כאשר רוצים אזרחות של אירופה. כאמור, לא מעט יהודים יכולים לקבל אזרחות בהליך פשוט יחסית, ללא מגורים במדינה אך בכל זאת, יש דברים אחרים שצריך לעשות. לדוגמא, זכאות לאזרחות ספרדית מחייבת אתכם להכיר לא רק את ההיסטוריה העתיקה של המדינה אלא גם את השפה וחלקים מהחוק העדכני או התרבות הנוכחית.

ידיעת השפה נועדה להוכיח שאתם באמת מרגישים קשר למדינה. לא מספיק שהמשפחה הגיעה משם ולא מספיק שאתם אולי אוהדים קבוצת כדורגל מקומית כגון ברצלונה. אך האם למידת השפה זה דבר פשוט או מסובך? כמובן זה תלוי את מי שואלים. אם אתם קולטים שפה די בקלות, זה עניין לא מסובך. אבל, גם אם זה עבורכם קצת יותר קשה, תוכלו להיעזר במוסדות ללימוד שפה ותרבות במיוחד למי שרוצה לקבל את האזרחות הזאת. זה הרבה פחות מסובך מכפי שחשבתם, במיוחד את אתם מבינים את התועלות שמצפות לכם בהמשך.

יש מי שמטפל בכם, זה פשוט

תהליך של קבלת אזרחות אירופאית איננו צריך להיות ארוך במיוחד. אפשר להיעזר בעורך דין המתמחה באזרחויות למגורשי ספרד או פורטוגל. כאשר נעזרים באיש מקצוע שמלווה אתכם ומייצג אתכם בכל השלבים הנדרשים, כל מה שאתם צריכים זה רק קצת סבלנות. בתוך כ-24 חודשים אפשר לקבל את האזרחות. לאחר מכן, אפשר לטייל בחו"ל, ללמוד באירופה, להשתלב בשוק העבודה או לשמור את הדרכון לשעת הצורך. את האזרחות מקבלים לכל החיים והיא מכניסה אתכם בעצם עמוק לתוך האיחוד האירופי של שנת 2020. אם אתם רוצים להפוך לאזרחי העולם, מסתבר שזה הרבה פחות מסובך מכפי שחשבתם.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: