המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

האם שווה להוציא דרכון פורטוגלי בשביל הילדים

shutterstock_570119506

מערכת החינוך הישראלית מתמודדת עם לא מעט אתגרים ומגיעה להישגים יפים. ובכל זאת, כל אחד כמעט מכיר ישראלי זה או אחר שהלך (או הלכה) ללמוד בחו"ל. ישנם אלה שבוחרים להגיש בקשה ולקבל דרכון פורטוגלי בשביל לפתוח את הדלת ללימודים בחו"ל ביתר קלות ובמחיר מוזל. אבל לא רק אנשים צעירים שרוצים ללמוד בחו"ל מעוניינים להוציא דרכון אירופאי. מסתבר שלא מעט אנשים שוקלים לבצע את הצעד הזה מתוך מחשבה לעתיד. הכל למען הילדים. האם שווה להוציא את הדרכון הזה למען הדור הבא, ומה זה בעצם אומר, מדריך עובדתי שטוב לקרוא.

טוב דרכון אחד ביד, טוב יותר שיש שניים

למרות ביקורת אפשר לומר על המצב בארץ בכל מיני רבדים, בסופו של דבר יש לנו ארץ נהדרת. אנו אומרים את זה בכל הכוונה, בכל הרצינות ובלי ציניות. קשה למצוא מדינה אחרת בעולם שמתמודדת ולא רע בכלל, עם כל כך הרבה אתגרים, בעיות, תסבוכות, ביחסי פנים וחוץ גם יחד. ובכל זאת, משהו בגן היהודי כנראה אף פעם לא מרגיש בנוח, לא משנה מה אומרת המציאות. המון ישראלים, בהם הורים לילדים ובהם כאלה שמתכננים להיות הורים בעוד שנים לא רבות, נוקטים בגישה מאוד פרקטית. הגישה שאומרת שטוב וחשוב שיש לנו מדינה, טוב לנו להיות ישראלים אבל גם טוב שיש עוד אפשרויות ביד.

הנתונים הברורים מספרים סיפור מעניין. חלק עצום מהאנשים שהוציאו בשנים האחרונות דרכון פורטוגלי לא התכוונו, לא מתכוונים ולא מתכננים באמת לממש את האזרחות הזאת. הם חיים בישראל, אולי פעם הם ילמדו בחו"ל, אבל פה זה המקום שהם רוצים לגדל את הילדים. ללא ספק, טוב שיש דרכון ישראלי ביד, טוב שיש בית לאומי לעם היהודי. טוב שיש את פיסת האדמה שבה כל יהודי באשר הוא תמיד (אבל תמיד) יתקבל בברכה. אבל כפי שההיסטוריה תמיד משתנה, יש דבר אחד שלא משתנה. אף אחד לא יכול לומר שטוב להסתפק במה שיש. וזו הגישה שהרבה הורים אומרים – טוב, נעים ונוח לנו שיש לנו אזרחות ישראלית. אבל עוד יותר נחמד לנו שקיימת האפשרות להשיג לילדנו עוד דרכון. ועוד אחד כזה שמכניס ישירות לתוך האיחוד האירופי.

עכשיו אפשר, אולי בעתיד לא

יתכן מאוד שכבר שמעתם פה ושם על התנאים שיכולים לאפשר לכם או לילדיכם לקבל דרכון פורטוגלי. אם לא שמעתם, אז הנה התקציר. כל צאצא למשפחה שבעבר גורשה מפורטוגל או מספרד יכול לאחר תהליך מובנה (גם אם בירוקרטי) להוציא דרכון ואזרחות. לא חייבים בשביל זה לוותר על האזרחות הישראלית. לא צריכים להצהיר על נאמנות עולם למדינה אחרת. מה שצריך זה ששם המשפחה הנוכחי או המקורי יעיד על מקור המשפחה. אפשר למצוא אפילו באינטרנט שמות משפחה דרכון פורטוגלי. אלה שמות שביחד עם כמה הוכחות נוספות, יכולים לסדר גישה לדרכון.

וכאן נכנסת עוד גישה שלפעמים נאמרת ולפעמים פשוט מורגשת על ידי הורים לילדים. הורים שמגישים בקשה בפורטוגל עבור דרכון לילדיהם הגדולים מבינים שלא תמיד "מה שהיה הוא שיהיה". בשנים האחרונות קיבלו את הדרכון הזה אלפים רבים של ישראלים. תור המבקשים מתארך ולא מתקצר. אבל אף אחד לא אומר שבעתיד לא יקשיחו את תנאי הדרכון. אם כיום לא חייבים להיבחן בפורטוגלית (פורטוגזית) לצורך קבלת דרכון פורטוגלי כמגורשי פורטוגל, אולי בעתיד בחינה כזאת תהיה חיונית. אם כיום לא חייבים להתגורר מספר שנים בפורטוגל על מנת לקבל אזרחות ודרכון, אולי בעתיד תהיה חובה כזאת. חובה שקיימת, אגב, למבקשי דרכונים שאינם באותה הקטגוריה של יהודים מגורשי פורטוגל / ספרד בעבר.

האם ילדים זכאים לאזרחות אוטומטית

לפני שתפנו לבדוק מידע קונקרטי, כגון דרכון פורטוגלי רשימת שמות משפחה או איזה עורך דין יכול לסייע בהגשת בקשה לרשויות, נבקש לענות על עוד שאלה בעניין. הורים רבים רוצים לדעת האם הדרכון הפורטוגלי מגיע לילדים באופן אוטומטי, אם להורים אושר הדרכון קודם לכן. קודם כל, חשוב לומר שבעניין זה התשובה איננה פשוטה ובוודאי שאיננה פשטנית. קיימים הבדלים בין אנשים שרוצים ממש להתגורר במדינה לבין אילו שלא. מי שמקבל דרכון וגם עובר להתגורר במדינה ביחד עם ילדיו, שונה ממי שרק מקבל דרכון אך לא מתגורר שם. נסביר: הורים לילדים יוכלו לבקש אישור תושבות עבור ילדיהם ומרבית הסיכויים שלא ימנעו מהם דבר שכזה. אבל לגבי אזרחות, המצב שונה. מי שקיבל דרכון בטרם הפך להורה, מוריש את האזרחות לילדיו לאחר שייוולדו (על פי החוק הפורטוגלי והתקנות הנלוות). מי שקיבל דרכון כשהוא כבר הורה, לא יוכל להוריש את הסטטוס האזרחי הזה. כלומר, אפשר להגיש בקשה נפרדת, עבור כל ילד, לצורך קבלת האזרחות.

לסיום, הורים ששוקלים להגיש בקשה לדרכון עבור הילדים צריכים לקחת בחשבון את הדברים הבאים:

  • הגשת הבקשה עוברת דרך קהילה יהודית מוכרת בפורטוגל.
  • ניתן להיעזר בעורך דין כמייצג, שמטפל בכל ההליך.
  • חשוב להסתייע באיש מקצוע המכיר את כל הבירוקרטיה, יודע למי לפנות ומתי, אילו טפסים למלא ואילו הוכחות יסייעו לקבלת הדרכון.
  • דרכון יאפשר לילדים ללמוד במוסדות חינוך באירופה, עם כל התנאים המיוחדים לאזרחים (מלגות, שכר לימוד אפסי, מעונות וכו').
  • דרכון מאפשר לילדים להיחשב לאזרחים אירופאים, ללמוד, לטייל, להקים עסקים, לקנות נכסים באירופה, כמו כל אזרח אירופי מלידה.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: