המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

למה כדאי להוציא דרכון פורטוגלי?

למה דרכון פורטוגלי הוא אופציה שכדאי לבחון? מהם היתרונות של הדרכון של המדינה שרובנו לא באמת מכירים אבל היא מהווה חלק מהאיחוד האירופי? ומי זכאי לדרכון זה?

shutterstock_1312201193

מאז שנת 2015 יכולים ישראלים רבים – לפי חלק מההערכות כ-3 מיליון איש ואישה – לקבל דרכון פורטוגלי. חלקם כבר ניצלו את ההזדמנות ולמי שעדיין לא עשה זאת מומלץ להזדרז לפני שהמסלול ייחסם בפניו. הסיבה לכך היא שבפורטוגל כבר נשמעים קולות שקוראים להגביל את מתן הדרכונים לישראלים, ואמנם נכון לקיץ 2020 אין שינויים בחוק שפתח בפנינו את הדלת לפורטוגל ובעצם לאירופה כולה, אבל הדברים עלולים להשתנות.

כניסה נוחה לרוב מדינות העולם

לפי מדד הנלי ושות' לדרכונים – דירוג עולמי של דרכוני המדינות השונות בהתאם לחופש התנועה שהם מקנים – פורטוגל, לפי הדירוג העדכני, נמצאת במקום ה-5 (המקום הראשון, אגב, שייך לדרכונים של סינגפור ושל יפן). דרכון פורטוגלי מאפשר כניסה ללא ויזה בכלל או עם ויזה אלקטרונית או כזו המונפקת בביקורת הגבולות ללא פחות מ-185 מדינות ברחבי העולם. לשם השוואה, עם הדרכון הישראלי ניתן ליהנות מגישה חופשית ל-159 מדינות בלבד, כך שיש לא מעט מדינות שאנחנו מנועים מלהיכנס אליהן כרגע – וכן נוכל לעשות זאת עם הדרכון של פורטוגל. כדאי לדעת שגם לארה"ב הגישה קלה יותר עם דרכון אירופאי – אם ישראלים זקוקים לוויזה גם כשמטרת ההגעה לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות היא טיול קצר, בעלי דרכונים של מדינות השייכות לאיחוד האירופי, ובהן כמובן פורטוגל, פטורים מחובה זו. דוגמה נוספת לאפשרויות שנפתחות בפני בעלי הדרכון הפורטוגלי היא כניסה לדובאי, אחד המקומות המושקעים והמרתקים בעולם.

עבודה חוקית ב-27 מדינות באירופה

דרכון פורטוגלי הוא אופציה מומלצת גם למי שרוצה לעבוד באירופה. בהקשר זה חשוב לזכור כי ההסכמים השונים שעליהם מבוסס האיחוד האירופי – הסכם רומא, אמנת שנגן, אמנת מסטריכט – הפכו את כל המדינות השייכות לאיחוד, סך הכל 27 במספר, למעין מדינה אחת גדולה. בהתאם אזרחות של פורטוגל, שחברה באיחוד מאז 1986, היא למעשה אזרחות אירופאית, ובזכותה ניתן לעבוד באופן חוקי בכל מדינות האיחוד.

בפרט אפשר לעבוד בכל משרה שהיא בספרד, איטליה, גרמניה, הולנד, צרפת, בלגיה, שוודיה, קפריסין, צ'כיה, רומניה, בולגריה ועוד. האופציה הזו עשויה להתגלות כמשתלמת מאוד גם עבור מי שמחפש עבודות זמניות וגם למי שרוצה לעלות שלב בקריירה. במרבית המקרים הרווח כתוצאה מעבודה באירופה, לפרק זמן קצר או ארוך, הוא הרבה מעבר למשכורת גבוהה יותר. ראשית, קורות החיים מועשרות בשורה מרשימה שמעידה על איכויות חיוניות כמו כושר הסתגלות גבוה, מוכנות להשקעה בקריירה, התמודדות עם לחצים ועוד. שנית, במהלך תקופת העבודה בחו"ל אנחנו נהנים גם ממפגשים מעניינים עם אנשים חדשים ותרבויות אחרות, ולוקחים איתנו תובנות יקרות ערך להמשך החיים. סיבה נוספת לכדאיות העבודה באירופה היא הקרבה לאטרקציות התיירותיות המופלאות שיש ברחבי היבשת והאפשרות ליהנות מהן בסופי שבוע, בחופשות ולפעמים גם פשוט בסוף יום העבודה.

לימודים בתנאים מעולים

אירופה היא גם מקום מעולה כדי לרכוש בו השכלה גבוהה, בין אם אקדמית ובין אם לאו. במדינות כמו גרמניה, איטליה, צרפת וספרד, וגם הונגריה, צ'כיה ורומניה, יש אוניברסיטאות ותיקות, בנות מאות שנים, והלימודים בהן הן חוויה מעצימה מאוד. תואר או תעודה של מוסדות לימוד אירופאים מוערכים פותחים דלתות רבות – גם בזכות הידע שהן מקנות וגם בזכות העובדה שלימודים בחו"ל מעידים על אישיות נחושה ויכולות לימוד גבוהות באופן כללי. בנוסף, כמו במקרה של עבודה באירופה, הלימודים הרחק מהבית ומהסביבה המוכרת הם הזדמנות מצוינת לרכוש חברים חדשים, לפתח יכולות חדשות, לבלות במקומות חדשים ובאופן כללי להרחיב את ההיכרות עם העולם.

בהקשר הזה דרכון פורטוגלי גם מקל על הקבלה למוסדות לימוד רבים, גם מאפשר לעבוד באופן חוקי בלי מגבלות במהלך הלימודים – וגם, במקרים רבים, מוזיל משמעותית את עלות רכישת ההשכלה. למעשה ישנם מקומות שבהם הלימודים לבעלי דרכונים אירופאים הם בחינם או בעלות סמלית.

מי זכאי לקבל את הדרכון הפורטוגלי?

הזכאות של ישראלים רבים כל כך לקבל את הדרכון הפורטוגלי נובעת מכך שבמאה ה-15 חיה בפורטוגל קהילה יהודית גדולה. אמנם מאז עברו יותר מ-500 שנים, והזיקה של היהודים לפורטוגל כבר לא באמת קיימת, אבל ב-2015 החליטה ממשלת פורטוגל לפצות את הצאצאים של היהודים שחיו בה בעבר וגורשו ע"י המלך מנואל ה-1. הפיצוי היה מתן אפשרות לקבל דרכון פורטוגלי, על בסיס הוכחת קשר משפחתי לאותם יהודים שחיו בעבר במדינה.

אמנם רובנו מן הסתם לא יכולים לספק מסמכים שיוכיחו שורשים משפחתיים כל כך ארוכים, אבל הבסיס לראיות הנחוצות כבר קיים. מדובר ברשימה של שמות משפחה – רשימה ארוכה מאוד של כמה מאות שמות של המשפחות שחיו בפורטוגל במאה ה-15. ההיגיון מובן: גם אם המשפחה עצמה נעקרה משורשיה ונדדה בעולם, שם המשפחה לא השתנה (או שהיו בו שינויים קלים). כדאי לדעת כי מגורשי פורטוגל עברו בחלקם לצפון אפריקה, ולכן חלק גדול מיוצאי מרוקו, מצרים, תוניסיה, אלג'יריה ולוב זכאים לקבל את הדרכון הפורטוגלי. גם במדינות הבלקן, שאז היו תחת שלטון האימפריה העות'מאנית, התיישבו יהודים רבים ולכן גם ליוצאי טורקיה, יוון ובולגריה כדאי לבחון את הזכאות לדרכון האירופאי דרך המסלול הפורטוגלי. בכל מקרה מומלץ לעבור את התהליך בעזרת מומחים בתחום, כדי למנוע עיכובים מיותרים ועל-מנת להתחיל ליהנות מכל היתרונות של הדרכון האירופאי תוך זמן קצר.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: