המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

כל העובדות שצריך לדעת על אזרחות אירופאית

אזרחות אירופאית

באיחוד האירופאי חברות קרוב ל-30 מדינות, שביניהן שוררים גבולות פתוחים וללא מגבלות כמעט על המסחר, חופש תנועה, פעילות אזרחית וכלכלית. למרות שבאופן רשמי, לא ניתן לפנות לאיזו רשות באיחוד האירופאי ולבקש אזרחות אירופאית, הרי שאזרחות כזאת קיימת הלכה למעשה. נסביר על כל העובדות שצריך לדעת על האזרחות הזאת – מה המשמעות שלה, איך מקבלים אותה ואילו זכויות וחובות היא מקנה.

איך אפשר לקבל את האזרחות

הדרך היחידה לקבל אזרחות אירופאית היא להגיש בקשה לאחת המדינות החברות באיחוד המשותף. מכיוון שאין הגבלות על חופש תנועה ולגבולות בין המדינות השונות יש משמעות מועטה ביותר בחיי היום יום, אזרחות של מדינה אירופאית שוות ערך לאזרחות באיחוד כולו. כל עוד אותה המדינה חברה באיחוד ועומדת בתנאים השונים, כל אזרחיה זכאים לאורח החיים החופשי ולכל הזכויות הנהוגות ביבשת מבחינה אישית, כלכלית, משפחתית וכיוצא בזה.

האם יש סיכוי לישראלי לקבל כיום אזרחות באירופה

על מנת לקבל אזרחות אירופאית מבחינה מעשית, יש צורך להכיר את התנאים השונים לכך. לכל מדינה קיימת הזכות להעמיד תנאים מסוימים לצורך מתן אזרחות. ישראלי שהוריו או הורי הוריו נולדו או חיו שנים רבות באירופה, יוכל בסבירות גבוהה לקבל אזרחות כיום. זה תלוי בחקיקה פרטנית ובנסיבות שגמרו להוריו לעזוב את אירופה (מרצון או שלא מרצון). במדינות מסוימות, הסיכוי לקבל אזרחות עבור יהודים גבוה במיוחד, על סמך תיקוני חקיקה או תקנות עדכניות בנושא זה. כך למשל קבלת אזרחות פורטוגלית ליהודים ממשפחות יוצאות גירוש ספרד או פורטוגל מתאפשרת תוך הקלות מאוד משמעותיות.

האם אזרח חייב להתגורר באירופה

כשילוב של מדינות הדוגלות בערכים כל חופש, שוויון וחירות אישית ולאומית, באיחוד האירופי מעניקים חופש רב לאזרחים. מובן שקיימת הקפדה על מילוי החוקים השונים, אך אזרחים שומרי חוק נהנים מחירות מרובה. ניתן לראות זאת לדוגמא בכך שכל אזרחי האיחוד רשאים להחליט היכן הם מעוניינים להתגורר, ומדובר הן באיחוד והן מחוצה לו. לדוגמא, ישראלים שכבר השיגו בשנים האחרונות אזרחות אירופאית לא מחויבים להתגורר באירופה אם אינם מעוניינים בכך בכל רגע נתון. רבים מהם ממשיכים להתגורר בישראל או במדינות אחרות בעולם, והאזרחות נותרת ברשותם ללא סייג. למעשה, על סמך האזרחות ניתן להשתלב בקלות בכל אירופה אך גם במדינות אחרות, שמקדמות בברכה אזרחים מאירופה.

בתוך כמה זמן אפשר לקבל את האזרחות

כל מדינה מטפלת בבקשות לאזרחות בקצב משלה. בחלק מהמדינות ניתן לקבל כיום את האזרחות רק כעבור מספר שנים ורק לאחר קבלת מעמד של תושב זמני. עם זאת, מי שיבקש אזרחות פורטוגלית, למשל, על סמך זכאות בשל גירוש פורטוגל, יכול לצפות לטיפול יחסית מהיר. זאת ועוד, בקשה שמאושרת פוטרת את המבקש מתושבות או חיוב להתגורר במדינה למשך מספר שנים (כפי שנדרש בדרך כלל מאזרחים חדשים, כגון מהגרים). על פי דבריהם של ישראלים שקיבלו את האזרחות בחמשת השנים האחרונות, ממוצע משך הזמן שנדרש לתהליך עומד על כשנתיים. זהו פרק זמן סביר ביותר, כפי שניתן להתרשם.

אפשר להחזיק אזרחות כפולה

חלק מהאזרחים שעברו לאירופה בשנים האחרונות העדיפו או חויבו לוותר על אזרחות קודמת. דבר זה די מובן כאשר מדובר במדינה שנמצאת בסכסוך עם אירופה, אך פחות הגיוני במקרים אחרים. ואכן, על פי תנאי האזרחות הנוכחיים, יהודי וישראלי שיגיש בקשה ויקבל לדוגמא אזרחות פורטוגל, לא יהיה חייב לוותר על אזרחות קודמת (כגון הישראלית). זה עניין הראוי לציון, שכן רק מעטים מאוד מבין הישראלים מוכנים לוותר על האזרחות, מסיבות רבות ומובנות.

האם יש צורך בהצהרת נאמנות בקבלת אזרחות

למרות שהאיחוד האירופאי נחשב למסגרת על, כמו מדינתית, עדיין ישנה אוטונומיה משמעותית לכל מדינה, עם חוקים ותקנות שהיא קובעת ומחוקקת. מאזרח שמשתלב באירופה לאחר התאזרחות, מצופה להתנהל בצורה אנושית, לא פוגענית, כלפי כל אזרח אחר וכלפי מדינתו גם יחד. האיחוד איננו דורש איזו שהיא הצהרת נאמנות בזמן קבלה של אזרחות, אולם מדינות מסוימות עשויות לדרוש או דורשות בפועל סוג של הצהרת נאמנות. הצהרה שכזאת הינה בעלת משמעות סמלית ומרבית האנשים ממלאים את החובה הזאת בנפש חפצה. אגב, מסיבה לא לגמרי ברורה, הצהרה שכזאת מחייבת רק אזרחים חדשים (ולא כאלה שירשו את האזרחות דרך ההורים).

מה מקנה האזרחות החדשה

אפשר למלא כרכים שלמים של ספרים, בהסבר על כל הזכויות וגם החובות שמקנה אזרחות בכל אחת ממדינות אירופה השונות. חלק גדול מהזכויות הינו "על הנייר" בלבד אך יש היבטים שעליהם כן נרצה לשים את האצבע. כל מי שיקבל את האזרחות החדשה יחשב לאזרח אירופאי לצמיתות. כל זאת בתנאי שהאזרחות הושגה כחוק, ללא מרמה, ללא מסירת מידע שקרי או מטעה. בנוסף, האזרחות מאפשרת להשתלב בכלכלת האיחוד, אפשר לעבוד היכן שרוצים, אפשר להקים עסקים, ניתן להקים חברה, לקנות נכסים, לקבל הלוואות או משכנתאות מבנקים, ללמוד על חשבון המדינה או בסבסוד מקיף ביותר ועוד. אזרחים יכולים בעזרת הדרכון המוכר להיכנס לכל מדינה בעולם כמעט, ללא ויזה (אפילו לארצות הברית). אזרחי האיחוד מתקבלים בברכה כמטיילים, תיירים, אורחים רצויים בכל העולם, גם כמשקיעים.

איך לקבל אזרחות

קבלת האזרחות נעשית לאחר הגשת בקשה רשמית וחתומה, תוך מילוי מסמכים ומסירת פרטים בשפת המקום. להגשת בקשה בשמכם בלי לצאת מישראל, פנו למשרד עריכת דין המתמחה בהסדרת אזרחות, כחוק.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: