המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

האם ישנה אפשרות לקבל אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה?

האם אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה היא אופציה שעדיין קיימת? אילו אופציות נוספות לאזרחות אירופאית פתוחות בפני ישראלים שעלו לארץ מטורקיה ואיך לנצל אותן?

אזרחות ספרדית

כבר לפני יותר מ-2,500 שנים, בתקופת הבית השני, חיו יהודים בטורקיה. לאורך ההיסטוריה כולה שגשגה הקהילה היהודית, והשפיעה במידה ניכרת ובאופן חיובי מאוד על המדינה שבפרקי זמן מסוימים הייתה חלק מאימפריה של ממש – האימפריה העות'מאנית. בתחילת המאה ה-20 חיו בטורקיה כ-300,000 יהודים. לאחר הקמת מדינת ישראל עלו רבים מהם לארץ, ולמעשה גם בין שתי מלחמות העולם הייתה הגירה משמעותית לארץ ישראל. בשנת 2015 חוקקה ממשלת ספרד חוק שהעניק, בתנאים מסוימים, אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה (וגם יהודים ממדינות אחרות). יחד עם זאת החוק חוקק מלכתחילה לפרק זמן של 4 שנים בלבד כך שנכון לעכשיו דרכון ספרדי כבר אינו אופציה – אבל יוצאי טורקיה שחפצים בדרכון אירופאי יכולים לנצל את המסלול הפורטוגלי.

מדוע הייתה קיימת האפשרות של אזרחות ספרדית לישראלים יוצאי טורקיה?

הסיבה העיקרית לחקיקת החוק בספרד בשנת 2015 הייתה הרצון לתקן מהלך היסטוריה פגום מוסרית: גירוש ספרד. הגירוש התבצע בשנת 1492 ע"י המלכים פרננדו ואיזבלה, וזאת לאחר שבמשך מאות שנים, תחת שלטון המוסלמים בספרד, הקהילה היהודית שגשגה. האימפריה העות'מאנית, שבסוף המאה ה-15 הייתה בתנופת התרחבות משמעותית – וכבר כללה את דרום מזרח אירופה, חלקים נרחבים בבלקן, את מזרח הים התיכון, רובה של אסיה הקטנה וגם את החוף הצפוני של הים השחור (האזור שכיום שוכנות בו אוקראינה וגם רומניה ומולדובה) – קפצה על ההזדמנות והזמינה את היהודים להתיישב בשטחה.

יהודים רבים אכן עשו זאת – ולכן החוק מ-2015 העניק למעשה אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה כפיצוי על גירוש אבות אבותיהם. אגב, כדאי לדעת שמעט מאוד ישראלים ניסו לממש את הזכאות, בעיקר משום שהיא הותנתה בשליטה בשפה, בתרבות ובחוקה הספרדיות.

למה יוצאי טורקיה יכולים לקבל גם אזרחות פורטוגלית?

האופציה של אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה פקעה כאמור ב-2019, אבל מי שלמשפחתו שורשים בטורקיה עדיין ישנה אפשרות להגיע לדרכון אירופאי – של השכנה הקטנה והחביבה של ספרד, פורטוגל.

הסיבה לכך היא שגם פורטוגל חוקקה ב-2015 תיקון דומה לחוק הלאום שלה. כמו ספרד, גם היא ביקשה לתקן עוול היסטורי והוא גירוש פורטוגל. הגירוש של היהודים מפורטוגל התרחש מספר שנים לאחר גירוש ספרד, ואמנם הוא פחות מוכר ממנו אבל ההיקף שלו רחב לא פחות – עשרות אלפי יהודים גורשו מפורטוגל, חלקם הגדול אגב היו מגורשי ספרד שניסו תחילה את מזלם במדינה הסמוכה וכאמור לאחר מספר שנים נאלצו להגר שוב (בגלל שמלך פורטוגל התחתן עם הבת של מלכי ספרד, איזבלה ופרננדו, והיא לחצה עליו לסלק את היהודים למרות שהתרומה שלהם למדינה הייתה חיובית מאוד).

גם את מגורשי פורטוגל שמחה האימפריה העות'מאנית לקלוט. למעשה עוד קודם לכן הצהיר הסולטן באזיט ה-II כי "פרננדו הוא נעדר בינה" וכי המעשה המטופש של מלך ספרד הפך את מדינתו לענייה ואת האימפריה העות'מאנית לעוד יותר עשירה. קהילות יהודיות גדולות הוקמו בערי נמל ובישובים בולטים אחרים: איסטנבול, סלוניקי, סרייבו, אדירנה, דמשק, צפת, ירושלים ועוד. הם השתלבו בעיקר בתחום המסחר, שהחל לתפוס תאוצה, והגיעו לעמדות בכירות גם במסגרת שלטון שונות.

צאצאי כל היהודים שנאלצו להגר מפורטוגל לטורקיה, וכאמור הצליחו לבנות מחדש את חייהם, זכאים כעת לדרוש אזרחות פורטוגלית. למעשה לא רק הם: כל מי שיש לו שורשים משפחתיים בפורטוגל, גם אם לפני 500 שנים, יכול להפוך לאזרח המדינה. לצורך בדיקת זכאות לקבלת אזרחות פורטוגלית רשימת שמות משפחה היא הסינון הראשוני – זוהי רשימה של כמה מאות שמות ואם שם המשפחה שלכם (או של האמא, אחת הסבתות, האמהות של הסבתות אם ידוע לכם שם משפחתן וכו') מופיע ברשימה, קרוב לוודאי שתוכלו ליהנות מכל היתרונות של דרכון פורטוגלי.

איך יוצאי טורקיה יכולים להוכיח זיקה לפורטוגל?

חשוב להדגיש: כפי שמתן אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה לא התבצע באופן אוטומטי אלא נדרשה הוכחה לכך שהמשפחה אכן הגיעה לטורקיה, או ליתר דיוק לאימפריה העות'מאנית, מספרד, כך גם אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד שהיגרו לאימפריה, או למקומות אחרים בעולם, ניתנת על סמך הוכחה.

מאחר שחלפו יותר מ-500 שנים מאז הגירושים מספרד ומפורטוגל, איתור מסמך שיספק הוכחה חד משמעית הוא כמובן לא דבר מובן מאליו. יחד עם זאת הבסיס של שמות משפחה מגורשי פורטוגל הוא בסיס מוצק, ולכן ההמלצה לכל מי שמופיע ברשימה היא לפעול. בעזרת מומחים שכבר צברו ניסיון בהתנהלות מול הגופים הרלוונטיים בפורטוגל, קל יותר לספק את המסמכים המבוקשים.

עוד כדאי לציין כי השלב הראשון מתנהל מול הקהילה היהודית של ליסבון או זו של פורטו – שתי קהילות קטנות יחסית שהוסמכו ע"י ממשלת פורטוגל לקבוע מי אכן צאצא של המגורשים מהמדינה ומי לא. בשלב הבא, נבנה תיק מסודר שכולל בין השאר את האישור של הקהילה היהודית, והוא מוגש לממשלת פורטוגל.

היתרונות של האזרחות הפורטוגלית

 פורטוגל היא חברה באיחוד האירופי, ובהתאם אזרחות פורטוגלית היא גם אזרחות אירופית. המשמעות: עבודה חוקית בשורה ארוכה מאוד של מדינות שגם הן חברות באיחוד האירופי, לימודים בתנאים מעולים באותן מדינות שכוללות בין השאר את גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, הולנד ועוד, כניסה לארה"ב למטרת טיול ללא צורך בקבלת ויזה, ועוד.

בנוסף מאפשרת האזרחות לישראלים לנסות לחיות במדינה השקטה והחביבה שמציעה חיים שונים לחלוטין מאלה המוכרים לנו – הזדמנות לפסק זמן ולחוויות חדשות וחיוביות מאוד.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: