המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

כיצד התנהל ההליך לקבלת אזרחות ספרדית?

כל הסעיפים החשובים בתיקון בחוק השבות של ספרד שמעניק אזרחות ספרדית לצאצאי המגורשים מאותה מדינה. וגם: האם ישנן אופציות נוספות לאזרחות אירופאית?

Spain flag

לפני מספר שנים שינתה ספרד את חוק השבות שלה. התיקון התגלה כמשמעותי מאוד עבור מאות אלפי ואולי אפילו מיליוני יהודים בכל רחבי העולם ובהם כמובן ישראלים שיש להם שורשים בספרד. בהקשר זה כדאי לזכור שאמנם אין ישראלים רבים שהוריהם או ההורים של הוריהם נולדו בספרד, אבל כן יש רבים שהדורות הקודמים של המשפחה שלהם חיה בספרד – עד הגירוש הגדול ב-1492. בהתאם כדאי להכיר את אותה הצעה שאושרה ע"י ממשלת ספרד ב-7.2.2014, הפכה לחוק רשמי ב-11.6.2015 ונכנסה לתוקף ב-1.10.2015.

למה מגורשי ספרד קיבלו אופציה לאזרחות במדינה?

הצו שהוציאו המלך פרננדו ה-2 והמלכה איזבלה ה-1 ב-1492 לפיו חל איסור על יהודים לחיות בתחומי ספרד היה בתוקף במשך קרוב ל-400 שנים! רק ב-1869 בוטל צו מביש זה, ורק כעבור יותר מ-50 שנים, ב-1924, אושר חוק שמעניק אזרחות ליהודים יוצאי ספרד. בחלקה הראשון של המאה ה-20 מספר היהודים שאכן הגיעו לספרד היה נמוך, אם כי בשתי מלחמות העולם היו פליטים יהודים שבחרו לנסות את מזלם לספרד (פליטים מארץ ישראל, הולנד, צרפת, ארצות הבלקן, בלגיה ועוד).

בתחילתה של המאה ה-21 עמד מספרם של היהודים בספרד על כ-50,000. באופן טבעי הקהילות הבולטות ביותר היו בברצלונה ובמדריד, אם כי גם הן קטנות יחסית – כ-3,000-4,000 נפשות. ערים נוספות שבהן ישנה קהילה יהודית הן ולנסיה, מלאגה, טנריף, קאדיז, אליקנטה ועוד. לאורך השנים הגיעו לספרד גם ישראלים, בעיקר במטרה לנצל הזדמנויות כלכליות שונות.

ההחלטה להעניק אזרחות ספרדית לצאצאי המגורשים מהמדינה, בתנאים מסוימים, נבעה גם מהרצון לבצע תיקון היסטורי לצעד המביש של פרננדו ואיזבלה וגם מהניסיון להזרים דם חדש לעורקי הכלכלה הספרדית.

התיקון לחוק השבות הספרדי

קשה לדעת מהו המספר המדויק של הישראלים והיהודים בכלל שלמשפחתם יש שורשים בספרד. למעשה, גם את היקף הגירוש הגדול עצמו קשה לדעת – ישנן הערכות שמדברות על כ-40,000 יהודים ויש גם מי שאומד את מספר בני האדם שנאלצו לעזוב את הממלכה בכ-150,000 איש ואישה. אגב, רבים מהמגורשים ניסו להשתקע בפורטוגל הסמוכה, אולם גם שם התרחש גירוש נרחב (לאחר שמלך פורטוגל התחתן עם הבת של פרננדו ואיזבלה). מגורשי פורטוגל זכאים להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית. מי שכן קלטה יהודים בשמחה בסוף המאה ה-15 ותחילתה של המאה ה-16 הייתה האימפריה העות'מאנית, בראשותו של הסולטן באיזיט השני (שאף לעג לפרננדו ואיזבלה והגדיר אותם כטיפשים על שוויתרו על היהודים).

גם טווח ההערכות של מספר הצאצאים של מגורשי ספרד רחב מאוד – מכחצי מיליון ועד 3.5 מיליון. כידוע "יהודים ספרדים" הוא שם כולל ליוצאי מדינות רבות מאוד ובפרט ארצות צפון אפריקה. בהתאם התיקון לחוק השבות אפשר הענקת אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו, יוצאי אלג'יריה, תוניסיה ועוד.

הקריטריונים לזכאות

זכאות לאזרחות ספרדית על-פי התיקון לחוק השבות חייב הוכחת קשר למגורשים. באופן טבעי קשה עד בלתי אפשרי להוכיח זיקה ישירה לאנשים שחיו לפני יותר מ-500 שנים, אבל מסמכים המתעדים את עץ המשפחה – תעודות נישואין, תעודות לידה ועוד – הם בסיס איתן לבניית השרשרת הנ"ל.

אלמנט משמעותי נוסף הוא שם המשפחה. גם אם המדינה שבה חיה המשפחה השתנתה לאורך השנים, שם המשפחה נשמר במרבית המקרים ולכל היותר עבר שינויים מינוריים. על בסיס זה נבנתה רשימה של כל השמות של כל המשפחות שחיו בספרד עד הגירוש הגדול בסוף המאה ה-15. בהתאם על-מנת לבחון זכאות לקבלת אזרחות ספרדית שמות משפחה שנכללים באותה רשימה הם אינדיקציה מעולה.

זיקה למדינה

תנאי נוסף שהעמיק החוק למתן אזרחות ספרדית לצאצאי המגורשים הוא זיקה למדינה. בהקשר זה כדאי לציין כי השכנה פורטוגל, שכאמור שינתה גם היא את חוק השבות שלה ומאפשרת למי שמשפחתו גורשה ממנה, גם כן לפני יותר מ-500 שנים, להוכיח רק קשר משפחתי, ללא זיקה.

כך או כך קבע החוק בספרד כי זיקה כוללת ידיעת ההמנון, שליטה מסוימת בשפה (שנבדקת במבחן שנערך במכון שהוסמך לכך) וגם היכרות עם התרבות. עבור ישראלים רבים קריטריון זה היווה מכשול של ממש, ועל כן רוב הבקשות לאזרחות הספרדית הגיעו מיהודים שחיים במדינות דרום ומרכז אמריקה וממילא מדברים ספרדית שוטפת.

תוקף החוק

כבר בעת אישור התיקון שאפשר מתן אזרחות ספרדית לישראלים שעומדים בתנאים הנ"ל נקבע כי הוא תקף ל-3 שנים עם אופציה להארכה לשנה נוספת. האופציה אכן מומשה, אבל גם כך בסוף 2019 פג תוקפו של החוק וכיום לא ניתן להגיש על סמך השורשים המשפחתיים הנ"ל בקשה לקבלת דרכון ספרדי (כן ישנם הליכים אחרים בדרך לדרכון זה).

בכל מקרה, מאחר שהמטרה היא דרכון אירופאי ולאו דווקא זה של ספרד, מסתמן כיוון אפשרי אחר: דרכון פורטוגלי. כאמור דרכון זה ניתן למי שהמשפחה שלו גורשה מפורטוגל, וגם את הכיוון הזה ניתן לבחון על סמך רשימת שמות משפחה מפורטת – רשימת המשפחות שגורשו מפורטוגל כוללת שמות נפוצים למדי בישראל כמו סוויסה, תמם, ששון, עמר, אוחנה, ברזילי, טולדנו, זגורי, מועלם, לנקרי, ישראלי, מיימון, נחמיאס, סימן טוב, אנקרי, אלקבץ, אסולין, דרעי ועוד. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום הוצאת דרכון אירופאי ולהבין טוב יותר האם אכן ישנה היתכנות ורק אז לצאת לדרך.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: