המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

איך קשור השם שלכם לקבלת אזרחות פורטוגלית

balance img

החיבור של כולנו לשם שנתנו לנו הורינו חזק מאוד. כמעט באותה המידה, חזק גם החיבור לשם המשפחה שמקשר עם הדורות הקודמים ועם הקהילה הנרחבת. במקורותינו (ספר קוהלת) נאמר: "טוב שם משמן טוב". ומה שהיה טוב בימים ההם נכון לא פחות גם לימינו אלה. ואיך זה קשור לקבלת אזרחות פורטוגלית? מסתבר ששם מספר הרבה פעמים את הסיפור המשפחתי של אדם. ומכיוון שכך, הוא יכול להתחקות אחר השורשים המשפחתיים שנמשכים לאחור, לא רק דור אחד או שניים אלא גם הרבה מעבר. אז איך באמת קשור השם שלכם לאפשרות לקבל אזרחות שמעניקה לכם ולפעמים גם לבני משפחתכם דריסת רגל באיחוד האירופאי כולו.

גלגוליה של יהדות פורטוגל

על מנת להבין את הקשר שבין אזרחות פורטוגלית לבין ההיסטוריה של העם היהודי צריך לרדת במעלית הזמן. הצטרפו אלינו כמה מאות שנים, הרבה לפני שקמה מדינת ישראל המודרנית. לפני כחמש מאות שנה התמודד העם היהודי עם שתי גזרות נוראות. קודם כל הגיע גירוש ספרד שפיזר את היהדות המפוארת בכל קצווי תבל. שנים ספורות לאחר מכן, גם בממלכת פורטוגל הסמוכה הוחלט לנקוט באותו צעד נורא. גם משם גורשו היהודים שלא הסכימו להתנצר (רבים מהם גורשו לא מכבר מספרד).

גם לאחר הגירושים הללו, מרבית יהודי ספרד זכרו לטובה את מסורת בית אבא. רבות מאותן המשפחות שגורשו הכירו את הסיפורים על הקהילה העניפה והחשובה. ולמרות הגירוש, כחלק מהחיבור לאותן מדינות, שמרו יוצאי פורטוגל וספרד על שמות המשפחה האופייניים לקהילות הללו.

את שמות המשפחה הללו תיארו מלומדים ואקדמאים בספרות עניפה. ידוע היטב כי שמות מסוימים מעידים בוודאות של קרוב למאה אחוזים, על החיבור למקום ולזמן. מרגע שהוחלט כי אזרחות פורטוגלית תינתן לכל מי שיבקש אותה ויצליח להוכיח קשר היסטורי למשפחה שגורשה הפך השם לנכס. כך הפך שם המשפחה לבעל משמעות מעשית מודרנית. כיום, אזרחות פורטוגלית רשימת שמות משפחה מאפשרת להראות את הקשר הנדרש. כך מבקשים ומקבלים את הדרכון ויחד איתו, את האזרחות האירופאית.

מי יכול לקשר בין שם משפחה לבין שייכות לקהילה

לכאורה, מי שעשוי היה לבדוק את כל הנושא של שמות המשפחה זו ממשלת פורטוגל או רשויות ההגירה שלה. למעשה, לא כך קורה. מי שמאשר על פי שם המשפחה מי זכאי ומי לא זכאי לקבלת אזרחות פורטוגלית הוא הגורם שהוסמך לכך, בהחלטה ממשלתית. ממשלת פורטוגל הגיעה למסקנה שאין לה את הכלים או את הרצון להיכנס לנושא ואת המנדט לטפל בכך העבירה לקהילה היהודית. אפשר להבין בקלות את ההיגיון של ההחלטה הזאת.

קהילת יהודי פורטוגל מוסכמת לבדוק לא רק את יהדותו של מי שמגיש בקשה לאזרחות, בתנאים המיוחדים ליהודים. הקהילה הזאת גם בעלת הבקיאות והכלים לדעת לפי שם המשפחה מי שייך ומי לא שייך באופן טבעי, לקהילה. אי לכך, הצעד הראשון בקבלת האזרחות יהיה להפנות בקשה לקבלת אישור מהקהילה. בפורטוגל שתי קהילות מרכזיות שמרכזות את החיים היהודיים במדינה. אלה הן קהילת פורטו מצד אחד וקהילת ליסבון מצד שני. לראשי הקהילות הידע והסכמות להכריע לגבי שמות משפחה אזרחות פורטוגלית. נבהיר, עם זאת, שההחלטה הסופית איננה בידי הקהילה. מסמך האישור שמגיש הבקשה מקבל מהקהילה היהודית הוא רק צעד אחד מבין כמה צעדים בירוקרטיים נוספים.

גילגולו של שם המשפחה

בניגוד למה שאפשר לשער מצפיה בכל מיני אתרים אינטרנט, לא קיימת רשימה אחת, סגורה ובלעדית של שמות. אם הייתה רשימה אחת כזאת, אפשר היה לבדוק מיד לגבי אזרחות פורטוגלית שמות משפחה ולא היה צריך לשם כך בירוקרטיה נוספת. מאחורי הקלעים, ניתן לאתר, לחפש ולמצוא כל מיני מקורות שמקשרים בין שמות משפחה לבין יהדות מקומית, ספרדית או פורטוגלית.

במחקרים היסטוריים, מחקרי משפחה, רישומים גניאולוגים וכיוצא באלה, רשומים מגוון שמת יהודיים. עם השנים, לעיתים חלים בשמות שיבושים או שינויים שונים. חלק מהשינויים הללו מאפשרים עדיין לזהות את השם הנוכחי עם השם המקורי. לפעמים צריך ללכת לאחור כמה דורות, ולאתר את שם המשפחה כפי שהיה רשום בימים ההם. את השמות הללו אפשר למצוא לדוגמא במסמכי כתובה משפחתיים ישנים, בתעודות זהות של הורים או סבים, בתמציות שונות של משרד הפנים. כל התיעודים הללו יכולים לסייע כאשר מגישים בקשה לאזרחות.

בעזרת השם, מה מעניקה האזרחות לזכאים

מי שמחליט ללכת בעקבות השם ולהגיש בקשת אזרחות צריך להתאזר מעט בסבלנות. קבלת האישורים מהקהילה היהודית ולאחר מכן קבלת האישור הבירוקרטי של הרשויות בפורטוגל יכולים לארוך חודשים ארוכים ואפילו שנה – שנתיים. אבל התמורה של כל התהליך הזה מתדלקת את הרצון שלא לוותר ולא להזניח. בעזרת השם, הזכאים לאזרחות יכולים להפיק לא מעט תועלת:

  • לימודים באירופה – אזרחי אירופה לומדים במיטב מוסדות הלימודים, בתי הספר והאוניברסיטאות. כל הפקולטות מעניקות מלגות שונות ובחלק מהמקרים הלימודים חינם.
  • אזרחות לילדים – ילדים שנולדים להורים לאחר שהוכרו כאזרחים מקבלים גם הם את האזרחות מלידה.
  • מגורים ועבודה – אזרחים יכולים לבחור את מקום המגורים ואת מקום העבודה, ללא הגבלה, בכל מדינה באירופה. כמו כן, קיימים הסכמים עם מדינות מחוץ לאיחוד, שמאפשרים עבודה כחוק (הסכמי הדדיות בין מדינות).
  • עסקים והשקעות – לאזרחים יותר קל להשתלב בעולם העסקי האירופי. זה לא חייב להיות בפורטוגל אלא גם במדינות רבות אחרות (שמקשות יותר על קבלת אזרחות בצורה ישירה).

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: