המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

מדוע הנהירה הגדולה לקבלת אזרחות פורטוגלית

פורטוגל אזרחות

בעבר, הייתה פורטוגל בית לקהילה יהודית משמעותית. המדינה אירחה הרבה יהודים שגורשו מספרד וחייהם שם היו טובים. אולם גם לפורטוגל הגיע הגירוש. אבל הדברים כיום השתנו, מפני שההיסטוריה כידוע דינאמית ולא ניצבת במקום. אותה המדינה שפעם גירשה את היהודים שהתגוררו בה מבקשת לקבל אותם בחזרה. זו, על קצה המזלג, הסיבה לכך שהוחלט להעניק הקלות ליהודים שרוצים לקבל אזרחות פורטוגלית. אבל מהן הסיבות שבאמת מביאות הרבה מאוד ישראלים לבקש ולקבל את האזרחות הזאת? נצביע על הדברים החשובים ביותר.

האם מזג האוויר מושך את היהודים לפורטוגל

אם מעניינת אתכם האפשרות לקבל אזרחות פורטוגלית כדאי שתדעו כמה דברים על מזג האוויר במדינה. במידה רבה, כל מי שאוהב את מזג האוויר בארץ יאהב גם את מזג האוויר בפורטוגל. במדינה זאת מזג האוויר מאוד נוח לאורך כל השנה כמעט. חורף ממשי, עם שלג וקור זה לא משהו שפוגשים שם בדרך כלל. זוהי מדינה עם הרבה שמש, הרבה חופים, הרבה ים. יחד עם זאת, זוהי גם מדינה די הררית, עם נופים יחסית מגוונים. אבל האם כל הסיבות הללו הן מה שמושכות את היהודים לפורטוגל? אם מזג האוויר דומה למה שאנו מכירים מישראל, כנראה שזו לא הסיבה. את הסיבה נמצא במקום לגמרי אחר.

האם הכלכלה היא זו שמושכת את היהודים לפורטוגל

כדי לקבל אזרחות פורטוגלית ליהודים, צריך לעבור דרך קהילה יהודית מרכזית. קהילת יהודי פורטו או קהילת יהודי ליסבון, שתיהן הוסכמו מטעם הרשויות להעניק אישור על כך שאת, אתה, אתם או אתן נולדתם למשפחה שפעם, מזמן, גורשה מפורטוגל.

את האישור הזה אפשר לקבל גם בלי לבקר בפורטוגל. ניתן לשלוח בקשה עם מסמכים נלווים לראשי הקהילה. בתמורה לסכום לא יותר מדי גבוה, הזכאים יקבלו את האישור הרצוי. בדרך כלל, את הפרוצדורה הזאת וגם את הצעדים שבאים בהמשך, מבצעים בליווי עורך דין ישראלי. עורך דין כמיופה כוח פונה לכל הרשויות וגם דואג למסמכים בפורטוגזית.

ועכשיו, כמה מילים על הכלכלה המקומית. פורטוגל היא חלק מהאיחוד האירופי. אבל קשה לומר שהכלכלה שם היא בין המשגשגות ביותר. אמנם יש כאלה שמרוויחים היטב במדינה אבל שכר המינימום נמוך מאוד, אפילו ביחס למקובל בישראל. אבל, נזכור כי המחיה במדינה מאוד מאוד זולה. השכירות, הלימודים, התחבורה, המוצרים בסופר, כמעט כל דבר שתחשבו עליו נמכר במחירים הרבה יותר נמוכים ממה שאנו מכירים. כן, גם נכסים, נדל"ן, עסקים וכדומה.

אם אין לכם מקצוע נחשק, קשה להניח שתמצאו עבודה כשכירים בפורטוגל עם משכורת מפוצצת. לעומת זאת, כיזמים או לצורך הקמת עסק, פורטוגל בהחלט מזמנת לא מעט הזדמנויות. אבל יש סיבה הרבה יותר מרכזית שבגינה אזרחות פורטוגלית נחשבת לנחשקת, על ידי הרבה מאוד ישראלים. הסיבה הזאת היא האיחוד האירופי.

פורטוגל הינה חלק מהאיחוד האירופי, מה שאומר שכל מי שמקבל אזרחות פורטוגלית למעשה מחזיק אזרחות אירופאית לכל דבר. המשמעות היא שכל ההזדמנויות שמזמנת הכלכלה האירופאית הגדולה נכנסות לתמונה. מי שמקבל את האזרחות יכול להשתלב בכלכלה המשגשגת של המדינות המובילות באיחוד. אך כמובן זה לא הכל. יש הרבה אנשים שפשוט רוצים להחזיק בבית את האפשרות לפרוס כנפים מתי שהוא, בעתיד. אם היום, מחר, בעוד שנה או בעוד עשרים שנה אתה רואים את עצמכם, לבד או עם הילדים, משתמשים בדרכון זר, כיום זה הזמן. יתכן מאוד שבעתיד יקשיחו את התנאים לקבת הדרכון הזה. כיום, זהו הדרכון שהכי קל לקבל אותו, ביחס לכל מדינה אירופאית אחרת.

האם כדאי ללמוד בפורטוגל

אם המשפחה שלכם נושאת את אחד מאותם שמות משפחה של יהודי פורטוגל, תוכלו לקבל את האזרחות אם רק תרצו. במידה ואתם מתכננים ללמוד או אם אתם רוצים להקנות לילדים שלכם אפשרות ללמוד בחו"ל, תתעניינו בשאלה הבאה. האם כדאי ללמוד בפורטוגל? אזרחי המדינה יכולים ללמוד במגוון מוסדות לימוד בתנאים מקלים ובמחיר מסובסד. יחד עם זאת, השפה הפורטוגזית היא לא הקלה ביותר בעולם. לא בכל הפקולטות תוכלו להסתדר עם אנגלית וזה יכול להיות מקור לקושי לא קטן. אבל, כאן שוב מגיעה הנקודה שהזכרנו. פורטוגל היא חלק מהאיחוד האירופאי. ומי שמחזיק אזרחות מקומית יכול להצטרף כמעט לכל מוסד לימודים באיחוד.

אפשר להירשם ללימודים גבוהים בכל מדינה באירופה, עם כל התנאים המיוחדים לאזרחים. אזרחים שלומדים באירופה זכאים לשכר לימוד מינימלי ולעיתים בחינם. התחבורה מצוינת ומאפשרת לשכור דירה או להתגורר במעונות נגישים במיוחד. אם בארץ לא קיבלו אתכם לפקולטה רצויה, באירופה מספר מוסדות הלימוד עצום ורמת הלימודים גבוהה. אז כן, לימודים הרי פותחים המון דלתות בחיים ולכן, הם סיבה לא רעה בכלל להגיש בקשה לדרכון מבוקש.

מה צפוי בעתיד למבקשי האזרחות

בית המחוקקים המקומי בפורטוגל דן בכמה הצעות שביקשו להטיל קשיים על יהודים שרוצים לממש את האזרחות המקומית. בין היתר הוצע שתתווסף חובת מגורים במדינה, לכל מי שרוצה להפוך לאזרח. אם אתם בכל מקרה תרצו להתגורר במדינה זו, הרי שאין בכך בעיה כלל. אם אתם רוצים אזרחות אירופאית ולא מעניין אתכם לגור בפורטוגל עצמה, הרי שיש כאן נקודה ראויה למחשבה. בשלב זה, ההקלות ליהודים עומדות בעינן. אולם אין לדעת מתי בעתיד יתרחק שינוי. הקדמת הגשת הבקשה תוכלו לחסוך אכזבה, אם התנאים ישתנו בעתיד.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: