המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

מדוע כל כך הרבה ישראלים מגישים בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית

דרכון פורטוגלי

ברחבי העולם קיימות כ-190 מדינות, ומכולן נתרכז הפעם דווקא בפורטוגל. חלק ממדינות העולם בעלות היסטוריה מדינית קצרה ואחרות, וותיקות ואף עתיקות. מתוך כל אותן המדינות, מסתבר כי כבר כמה שנים מעדיפים הישראלים באופן חסר תקדים להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית דווקא. לכאורה, מה לנו אזרחי ישראל ולפורטוגל שבאירופה? אז מסתבר שדווקא קיים קשר הדוק והוא זה שמאפשר לקבל את האזרחות בתנאים מיוחדים. והיא מקנה מגוון תועלות, שגם אותם כדאי להכיר.

אזרחות מיוחדת ליהודים, על שום מה

בדומה למרבית מדינות העולם, גם בפורטוגל ניתן לקבל אזרחות בכפוף לכמה תנאים. תנאי אחד הוא כמובן על סמך ההורים. ילד שהוריו הם אזרחי פורטוגל זכאי אוטומטית לקבל אזרחות פורטוגלית. תנאי מסוג אחר מבוסס על מגורים במדינה, אף ללא אזרחות. כלומר, מי שהתגורר כחוק במדינה, למשל במעמד של פליט, כמי שנשוי לאזרח המדינה או מי שקיבל אשרת תושב, יוכל להגיש בקשה לאזרחות על פי החוק. אבל מסתבר כי אזרחות פורטוגלית ליהודים ניתנת על בסיס עניין אחר, שונה ומיוחד. והבסיס לכך הינו מאורע מלפני חמש מאות שנה, גירוש ספרד.

זמן קצר אחרי גירוש ספרד, כאשר יהודים ספרדים רבים התיישבו בפורטוגל, גם בפורטוגל הוכרז על – "התנצרות או גירוש". היו בין היהודים שקיבלו על עצמם למראית עין את הדת הנוצרית והיו שהעדיפו לעזוב. משום נדדו היהודים בכל רחבי העולם והגיעו לארץ ישראל, למדינות ערב, לארצות הבלקן, דרום אמריקה וכן הלאה. וכיום, בעקבות החלטה תקדימית של הרשויות בפורטוגל (ולפני כן בספרד), צאצאי המגורשים יכולים לשוב. מי שיוכיח כי מוצאו ממגורשי המדינה, יהיה זכאי לקבל אזרחות בתנאים מיוחדים, שלא ניתנים לאף אחד אחר. בזכות אותן ההקלות, מעדיפים הרבה ישראלים (וגם יהודים שאינם ישראלים) להגיש בקשה בדרך הזאת.

אילו הקלות מרכזיות מקבלים מבקשי האזרחות

אם אתם מעריכים כי אזרחות אירופאית עשויה להועיל לכם במידה רבה, כיום או בעתיד, דעו שלאחר קבלת אזרחות פורטוגלית אתם מקבלים באופן אוטומטי את האזרחות האירופאית. מה שאומר, למשל, שכל אירופה הופכת מבחינתכם למדינה אחת גדולה, שמעניקה לכם מגוון רחב של זכויות אזרח וזכויות כלכליות ופוליטיות. אבל עוד לפני שידובר על כך, סביר להניח שתרצו להבין אילו הקלות מרכזיות יקבלו מבקשי אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד, על סמך תקנות האזרחות העדכניות. עיקרי הדברים הם:

פטור מלימודי השפה – זה אמנם נדיר מאוד, שכן מרבית המדינות דורשות מאזרחים חדשים להיבחן בהבנת השפה, אבל פורטוגל פוטרת מכך את היהודים. בכך, אגב, שונה פורטוגל מספרד, שגם מעניקה אזרחות בתנאים מיוחדים ליהודים. בניגוד לספרד, אפשר לקבל אזרחות פורטוגלית מבלי לדבר או לדעת לכתוב אפילו מילה אחת בפורטוגזית.

פטור מחובת מגורים במדינה – מרבית מקבלי האזרחות החדשים בפורטוגל, כמו גם באירופה בכלל, צריכים להתגורר במדינה מספר שנים תחת אשרה זמנית. רק לאחר מכן, ובהינתן עמידה בעוד תנאים שונים, תתקבל האזרחות. יהודים שמגישים את הבקשה בימים אלה, פטורים מחובת מגורים במדינה. יודגש כי לא חייבים להתגורר במדינה, לא לפני אישור האזרחות וגם לא לאחר מכן. נשמע מוזר, אבל זה גם נכון.

פטור מוויתור על אזרחות קיימת – הרוב המוחלט של מדינות העולם מוכן להעניק אזרחות למתאזרחים, רק לאחר וויתור על אזרחות קיימת. ישראל, כמובן, יוצאת מן הכלל כי במסגרת חוק השבות, אין שום צורך לוותר על אזרחות קודמת עבור עולים חדשים. בצורה מעיינת וסימטרית, פורטוגל מוותרת ליהודים שהורי הוריהם גורשו ממנה, על כל וויתור של אזרחות קודמת. כלומר, אפשר לשאת ללא שום בעיה ובמקביל, גם דרכון ישראלי וגם דרכון פורטוגלי.

מה נותנת האזרחות הפורטוגלית

אם שמעתם על אזרחות פורטוגלית רשימת שמות משפחה, צריך לחדד. שם משפחה יכול בהחלט לעזור לכם לקבל את האזרחות, על ידי קבלת אישור מקהילת יהודי פורטו או ליסבון. אבל גם אם המשפחה שינתה את שם המשפחה, אפשר להוכיח בכל מיני דרכים אחרות, את היותכם צאצאי המגורשים. אפשר להסתמך על ארצות המוצא של ההורים, על תעודות ישנות, על העובדה שבבית ידעו לשוחח בשפה המקומית או שאפשר להכין עץ משפחתי מפורט של כמה דורות אחרונים.

מקובל להיעזר בכל זאת במשרד עורכי דין, הבקיא בהסדרת אזרחות לפי החוק הפורטוגלי. משרד כזה שפועל בישראל יכול לחסוך נסיעות לאירופה ואת כל המסמכים מעבירים בשמכם, לגורמים המתאימים. אך בעצם, עוד לא נגענו בנקודה החשובה אף יותר – מה נותנת אותה האזרחות. נעשה סדר בדברים:

לאחר קבלת האזרחות, ניתן אם רוצים לעבור להתגורר לתקופה רצויה, בכל מדינה באירופה. זו המשמעות של אזרחות באיחוד, אפשר להתגורר בצרפת, גרמניה, בלגיה, הולנד וכל יותר עשרים ומשהו המדינות החברות.

ניתן לעבוד כחוק, לתקופה קצרה או למשך שנים, בכל מדינה הקשורה לאיחוד האירופי. למעשה, גם מדינות מסוימות מחוץ לאירופה מעניקות הקלות בענייני עבודה, לאזרחי אירופה.

ניתן להקים עסקים או לרכוש חברות, ללא שום מגבלה. כאזרחים, אפשר להשתלב בפעילות כלכלית וכמובן, אפשר לנסוע לצרכי עסקים ואף לטייל בכל אירופה, ללא מגבלת זמן או מקום.

אפשר להירשם ללימודים באין ספור מוסדות לימוד גבוהים, בסבסוד מקיף שמגיע לאזרחים. בנוסף, אפשר כמובן לקנות נכסים, ללוות כסף מבנקים, לבקש משכנתא וכו'. כל מה שאזרח יכול לעשות, באופן חופשי, אך לא רק במדינה אחת אלא במסגרת יותר מ-25 המדינות האירופאית.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: