המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו

דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו

ישראלים רבים חושקים בדרכון אירופאי, כלומר דרכון של אחת המדינות השייכות לאיחוד האירופי. בשנת 2015 נפתחה עבור רבים אופציה מתאימה – זכאות לאזרחות ספרדית. הבסיס לזכאות היה היסטורי: ממשלת ספרד ביקשה לפצות על עוול היסטורי שהתרחש ב-1492, כשהמלכים פרדיננד השני ואיזבלה הראשונה הכריחו את יהודי ארצם להתנצר או לעזוב את הממלכה. התיקון היה באמצעות חוק שמעניק דרכון לצאצאי אותם מגורשים. מאחר שרבים מהמגורשים מצאו את עצמם בשלב כזה או אחר במרוקו השכנה מדרום, מצידו השני של מיצר גיברלטר, התוצאה הייתה שיוצאי מרוקו היו אחת מקבוצות היעד של קבלת הדרכון הספרדי.

חשוב להדגיש: כיום האופציה הנ"ל כבר לא תקפה, וזאת משום שממשלת ספרד הודיעה מראש שהחוק מוגבל ל-4 שנים. יחד עם זאת יוצאי מרוקו עדיין יכולים להגיע לדרכון אירופאי, בזכותה של שכנה אחרת של ספרד, פורטוגל.

דרכון אירופאי ליוצאי מרוקו

אמנם האופציה של דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו כבר לא רלוונטית, אבל מאחר שהמטרה האמיתית היא דרכון אירופאי, ולא חשוב של איזו מדינה מתוך 27 מדינות האיחוד, כל מה שצריך לעשות הוא לבחון את הזכאות לדרכון הפורטוגלי.

בהקשר זה כדאי להתעמק מעט ברקע ההיסטורי: בספרד חיה קהילה יהודית משגשגת לאורך מאות שנים תחת שלטון המוסלמים. התקופה המפוארת – שזכתה לכינוי "תור הזהב" והצמיחה אישים כמו הרמב"ם, רבי יהודה הלוי, רבי משה אבן עזרא, רבי יונה אבן ג'נאח ועוד רבים אחרים – הסתיימה כשהנוצרים כבשו את ספרד. הפגיעה בקהילה היהודית הגיעה לשיא ב-1492 כשהמלכים פרדיננד ואיזבלה פרסמו צו שכאמור מחייב את יהודי הממלכה להתנצר או לעזוב.

רבים בחרו לעזוב, ויעד מתבקש היה פורטוגל השכנה. אבל גם במדינה הקטנה והשלווה, שבה חיו עוד קודם עשרות אלפי יהודים, לא הסתיימו הצרות: זמן קצר לאחר גירוש ספרד החליט גם מלך פורטוגל, שהיה נשוי לבת של מלכי ספרד, לגרש את היהודים. מאחר שחלקם היגרו למרוקו, ישנם בישראל יוצאי מרוקו רבים שיש להם גם שורשים בפורטוגל – והם זכאים לדרכון אירופאי.

איך בוחנים את הזכאות לדרכון פורטוגלי ליוצאי מרוקו?

לאחר שהשאלה איך להוציא דרכון ספרדי התחלפה בשאלה איך להוציא דרכון פורטוגלי, התברר לישראלים שהתהליך פשוט יותר – כך שלמעשה כיום קל יותר להגיע לדרכון אירופאי.

בניגוד לספרד, שדרשה לא רק שורשים במדינה אלא גם שליטה בשפה ומעבר מבחן בנושאי החוקה העכשווית והתרבות הספרדית, פורטוגל "מסתפקת" בהוכחה שאתם צאצאי מגורשים מהמדינה. בדיקת ההיתכנות הראשונית היא על סמך שם המשפחה – אם שם המשפחה שלכם מופיע ברשימת שמות המשפחות שגורשו מפורטוגל, יש סיכוי סביר שתוכלו לקבל דרכון פורטוגלי.

באופן דומה אם שם המשפחה של אמא שלכם לפני הנישואין, או של סבתא שלכם לפני שהיא התחתנה וכו', מופיע ברשימה הארוכה למדי – כדאי להמשיך בתהליך.

איך מתבצע תהליך קבלת דרכון פורטוגלי?

לאחר הבדיקה ברשימת שמות המשפחה – שכוללת שמות "מרוקאים" רבים ובהם ביטון, דהאן, ברדוגו, דרעי, אוחנה, חלפון, אסייג, אוחיון ועוד – יש לאסוף את כל המסמכים המעידים על כך שזהו אכן שם המשפחה שלכם (או של הדורות הקודמים במשפחה). את המסמכים מגישים לקהילה היהודית בפורטוגל, והיא מנפיקה אישור לגבי השורשים במדינה. לאחר מכן בונים תיק מסודר שכולל את האישור הנ"ל, תעודת יושר ועוד מסמכים רלוונטיים, מתורגמים לפורטוגזית ועם חתימה של נוטריון, ומגישים הכל לרשויות בפורטוגל. מומלץ לבצע את הפרוצדורות הנ"ל בעזרת עורכי דין שזו המומחיות שלהם, כך שהסיכוי לתשובה חיובית יהיה מקסימלי.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: