המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

דרכון פורטוגלי ליוצאי טוניס

דרכון פורטוגלי ליוצאי טוניס

בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת הגיעו לישראל יהודים רבים מטוניס. כיום חלק גדול מיוצאי טוניס וכמובן צאצאיהם זכאים לדרכון פורטוגלי. מאחר שהדרכון הפורטוגלי הוא דרכון אירופאי (פורטוגל היא חלק מהאיחוד האירופי מאז 1986), יש לו יתרונות רבים ומשמעותיים. בעמוד זה תמצאו מידע אודות הזכאות של הישראלים שמוצאם מטוניס לדרכון הנ"ל, וכן אודות התהליך שבסופו גם אתם תוכלו להיות בעלי הדרכון המיוחל.

למה יוצאי טוניס זכאים לדרכון פורטוגלי, ואיך תדעו אם גם אתם זכאים?

בשנת 2015 חוקקה ממשלת פורטוגל חוק חשוב מאוד – חוק לאום, שלפיו מי שיש לו שורשים במדינה, גם אם הם אי שם הרחק בהיסטוריה, זכאי לקבל דרכון של המדינה. למעשה זוהי דרכה של פורטוגל לתקן עוול היסטורי: בסוף המאה ה-15 החליט המלך מנואל ה-I לגרש את יהודי פורטוגל – קהילה גדולה שחיה במדינה במשך מאות שנים ותרמה לה רבות. הסיבה להחלטה הייתה ככל הנראה אשתו, המלכה איזבל שהייתה בתם של מלכי ספרד שכמה שנים קודם לכן גירשו את יהודי ארצם.

לאחר ההחלטה מנואל ה-I התחרט ובמקום גירוש כפה על היהודים להתנצר. כך או כך חלק גדול מיהודי פורטוגל עזבו את המדינה בעל כורחם, וחלקם הגיע בשלב כזה או אחר לטוניס היחסית קרובה (כמו למדינות אחרות בצפון אפריקה ובהן מרוקו, לוב, אלג'יר ומרוקו).

פורטוגל של המאה ה-21 החליטה כאמור לכפר על המעשה של מנואל, ואולי גם להיעזר ביכולות של הישראלים כדי להזניק את המדינה המנומנמת למדי קדימה, וכיום כל צאצאי מגורשי פורטוגל, ובפרט יוצאי טוניס, זכאים לקבל דרכון פורטוגלי.

איך תדעו אם גם עבורכם הוצאת דרכון פורטוגלי היא אופציה רלוונטית? על בסיס שם המשפחה.

שמות משפחה וזכאות לדרכון פורטוגלי

קבלת אזרחות פורטוגלית הינה אופציה רלוונטית לרבים מבין יוצאי טוניס אבל לא לכולם. הסינון הראשוני הוא על בסיס שם המשפחה. ישנה רשימה ארוכה מאוד של שמות משפחה שיש להם שורשים בפורטוגל, כאמור לפני יותר מ-500 שנים, והיא כולל גם שמות "תוניסאים" פופולריים כמו חדד, גואטה, מיימון ועוד.

אם שם המשפחה שלכם, של אמא שלכם לפני הנישואין, של אחת הסבתות לפני הנישואין וכו', מופיע ברשימה הנ"ל – ישנה סבירות גבוהה שאתם אכן זכאים לקבל את הדרכון הנחשק על בסיס חוק הלאום החדש של פורטוגל.

אגב, גם אם השם שלכם לא נכלל ברשימה, תוכלו לפנות לעורכי דין מומחים בתחום ספציפי זה לבדיקת היתכנות ראשונית ללא עלות וללא התחייבות מצדכם – לפעמים יש הפתעות חיוביות.

כיצד מתנהל התהליך לקבלת הדרכון?

תהליך הוצאת דרכון פורטוגלי כולל 3 שלבים עיקריים.

בשלב הראשון אוספים את המסמכים שמעידים על הקשר המשפחתי הרלוונטי, כלומר שהמשפחה שלכם אכן גורשה בעבר מפורטוגל. את המסמכים יש לתרגם לפורטוגזית ולאמת אצל נוטריון.

השלב השני הוא שליחת המסמכים לנציגי הקהילה היהודית בפורטוגל. הקהילה הנוכחית בוחנת את המסמכים ומאשרת את הזיקה הנדרשת למדינה.

השלב השלישי הוא בניית התיק שמוגש לרשויות ההגירה של פורטוגל. התיק כולל את האישור הנ"ל של הקהילה היהודית, תעודת יושר מהמשטרה ומסמכים נוספים, מתורגמים גם הם לפורטוגזית וחתומים בידי נוטריון.

אם ביצעתם את כל השלבים בהתאם לכל ההנחיות של ממשלת פורטוגל, תוכלו ליהנות מכל היתרונות של הדרכון האירופאי, ועל בסיס הדרכון שלכם גם בן/בת הזוג יוכלו להפוך גם הם לבעלי דרכון שכזה. מומלץ לעבור את התהליך עם מומחים בתחום כדי למקסם את הסיכויים לתשובה חיובית, ולא להפסיד את הדרכון עקב חוסר ידע או טעות בתום לב.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: