המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

עד מתי יהיה ניתן לקבל דרכון פורטוגלי?

עד מתי תקפה ההצעה של ממשלת פורטוגל להעניק דרכון למי שמשפחתו חיה שם בעבר? האם ייתכנו שינויים שיגבילו את הזכאות של ישראלים לקבלת דרכון פורטוגלי? עדכון 2020

דרכון פורטוגל

בעבר פורטוגל לא הייתה מדינה שעוררה עניין רב בישראל. המדינה השלווה שצמודה לספרד אפילו לא משכה אליה תיירים ישראלים רבים, וגם בהיבטים הכלכליים והפוליטיים הקשרים בינינו לבינו היו דלילים למדי. בנוסף גם לא היינו מודעים כמעט לכך שבעבר חיה בפורטוגל קהילה יהודית גדולה ומשגשגת שחוותה גירוש המוני, ובוודאי שלא בהשוואה לגירוש ספרד שנחקר ונלמד רבות וכבר הפך למושג נפוץ. אבל ב-2015 השתנה היחס שלנו לפורטוגל – כש-2 או 3 מיליון ישראלים הפכו פתאום לזכאים לדרכון אירופאי. השינוי בחוק הלאום הפורטוגלי הפך את הדרכון הפורטוגלי לאחד הנושאים המדוברים ביותר, ומשנה לשנה גדל מספר הבקשות לקבלתו.

בהתאם, כשבתחילת 2020 החל דיון ציבורי מחודש בפורטוגל סביב חוק הלאום, הפעם כבר עקבנו בעניין רב.

מדוע ביקשו הפורטוגלים לשנות את חוק הלאום?

התיקון בחוק שמאפשר לישראלים לקבל דרכון פורטוגלי עבר כאמור ב-2015, מבלי שיהיה לו מועד תפוגה. זאת בניגוד לחוק דומה שעבר בספרד ושאפשר בתנאים מסוימים ונוקשים למדי הוצאת דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו, אלג'יר, טורקיה ועוד מדינות רבות שאליהם הגיעו מגורשי ספרד – החוק הספרדי הוגבל מראש ל-4 שנים וב-2019 פג תוקפו.

מצד שני, שינויים שונים שהתרחשו בפורטוגל בין 2015 ל-2020 הובילו לניסיונות להגביל בדרך כזו או אחרת את האופציה למתן דרכונים לישראלים (ובעצם ליהודים, שכן גם יהודים שאינם ישראלים זכאים לפי החוק להפוך לבעלי הדרכון הפורטוגלי וגם היו כאלה שמימשו את ההזדמנות).

הצעת חוק אחת הגיעה מהמפלגה הסוציאלית, שהיא גם מפלגת השלטון. לפי הצעה זו רק אדם שיחיה שנתיים בפורטוגל יוכל להגיש את הבקשה לדרכון. הצעה דומה הגיעה מהמפלגה השנייה בגודלה במדינה, הסוציאל-דמוקרטית. לפי הצעה זו גם מי שמגיע בתדירות גבוהה לפורטוגל יוכל לקבל דרכון, וכך גם מי שיוכיח שיש לו קשרים כלכליים משמעותיים עם גורמים כאלה ואחרים בפורטוגל. מסלול נוסף בהצעה זו היה מתן דרכון לבעלי נדל"ן שמחזיקים בו לפחות 3 שנים. כמו כן הועלתה גם הצעה לקבוע מועד תפוגה לחוק – ב-2025.

איך השפיעה הקורונה על חוק הלאום הפורטוגלי?

נגיף הקורונה, שהחל להתפשט בסין בתחילת 2020 בעקבות אכילת בעלי חיים מאחד השווקים בעיר ווהאן, השפיע על החיים של כולנו. פורטוגל, שכמו שכנתה ספרד, התמודדה עם התפרצות רבת עוצמה שילמה מחיר כבד – גם מבחינה בריאותית וגם בהיבט הכלכלי.

הסיבה העיקרית שהובילה את הפורטוגלים לחשוב על שינויים בחוק הלאום – הרצון למנוע את הפיכתו של הדרכון של המדינה למוצר מסחרי – כבר איבדה מחשיבותה לנוכח משבר הקורונה. גם לחץ של הקהילה היהודית הפחית את המוטיבציה להגביל את האפשרות לקבל דרכון פורטוגלי, וכשבנוסף המפלגות הגדולות לא הצליחו להגיע להסכמות, התוצאה הייתה שהחוק נשאר בדיוק כפי שהיה, ללא שום שינוי.

למה לא כדאי לחכות אלא לפעול לקבלת הדרכון הפורטוגלי כבר עכשיו?

אמנם נכון לעכשיו (קיץ 2020), אין מועד תפוגה לחוק שבזכותו ישראלים רבים יכולים לקבל דרכון פורטוגלי, וגם אין הקשחה של התנאים – אולם אי אפשר להתעלם מהרצון של פורטוגלים רבים לשנות את חוק הלאום. באופן טבעי הרצון עשוי להתממש בעתיד, הקרוב או הרחוק, ובכל מקרה אנחנו חיים בעידן של אי ודאות ושל תמורות רבות ומשמעותיות בקצב מהיר מאוד.

בהתאם ההמלצה לכל מי ששוקל לפעול בנושא, או אפילו רק מהרהר אודות היתרונות של הדרכון הפורטוגלי – שכאמור מהווה למעשה דרכון אירופאי, שכן פורטוגל חברה באיחוד האירופי מאז 1986 – היא לצאת לדרך כבר עכשיו כדי לא לגלות שפספס את הרכבת.

מהם התנאים לקבלת הדרכון הפורטוגלי?

יהודים, בין אם הם מתגוררים בישראל ובין אם במדינות אחרות בעולם, זכאים להגיש בקשה לקבלת דרכון פורטוגלי אם הם עומדים ב-3 תנאים:

א. גיל – 18 ומעלה

ב. רישום פלילי – הכלל שקבעו הרשויות בפורטוגל הוא שמי שהורשע בעבירה שהעונש המרבי עליה הוא 3 שנות מאסר או יותר לא זכאי לדרכון. חשוב להדגיש שמדובר על עונש המקסימום הקבוע בחוק בפורטוגל, כך שלחומרת העבירה כאן בארץ אין שום משמעות. גם לעונש שקיבל האדם בפועל אין השפעה – רק לחוק בפורטוגל.

ג. הוכחה שלמשפחה ישנם שורשים בפורטוגל – בהקשר זה כדאי לדעת שגם אם מעולם לא חשבתם שהמשפחה שלכם חיה אי שם בעבר בפורטוגל, יש סיכוי סביר שזה כן קרה. חלק גדול ממגורשי ספרד היגר לפורטוגל – הגירה טבעית גם מבחינה גאוגרפית וגם בגלל שבפורטוגל כבר חיה קהילה יהודית גדולה ומצליחה. יחד עם זאת כעבור מספר שנים גורשו היהודים גם מפורטוגל, בין השאר בגלל שמלך פורטוגל התחתן עם לא אחרת מבתם של מלך ומלכת ספרד שגירשו את היהודים ממדינתם.

יהודי פורטוגל התפזרו למדינות רבות ונדדו לאורך ההיסטוריה בכל רחבי העולם. כתוצאה מכך גם למשפחות שמבחינתן המוצא שלהן הוא למשל מרוקו יש עבר בפורטוגל. מדינות רלוונטיות נוספות הן מצרים, סוריה, לבנון, תוניסיה, לוב, אלג'יריה, יוון, טורקיה, מדינות יוגוסלביה לשעבר, הולנד והרשימה עוד ארוכה.

על-מנת לבצע את הסינון הראשוני ביעילות הכנו עבורכם רשימה של כל שמות המשפחה שיש להם זיקה למדינה שבחצי האי האיברי. עבור כל מי ששמו, השם של אימו, אחת מסבתותיו וכו' מופיע באותה רשימה של שמות משפחה דרכון פורטוגלי הוא בהחלט אופציה רלוונטית.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: