המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

איך לקצר את התהליך של הוצאת דרכון פורטוגלי

כיצד מתבצע תהליך הוצאת דרכון פורטוגלי, למי הוא מתאים ואיך להימנע מהתארכות התהליך שלא לצורך? מדריך מפורט

דרכון פורטוגלי רשימת שמות משפחה

הוצאת דרכון פורטוגלי הפכה לאופציה אפשרית עבור ישראלים רבים בשנת 2015. בשנת 2020 נשמעו קולות בפורטוגל שקראו להגביל את מתן הדרכונים לישראלים ואולי אף לקבוע כי המסלול ייסגר לחלוטין בתוך מספר שנים. בסופו של דבר, אולי בשל מגפת הקורונה והשפעתה השלילית על כלכלת המדינה ואולי מסיבות אחרות, הפרלמנט בפורטוגל לא שינה את חוק השבות – והאופציה עדיין רלוונטית. יחד עם זאת לא מן הנמנע שבעתיד כן יתבצעו שינויים בחוק, ולכן ההמלצה היא לפעול במהירות ועוד יותר מכך באופן מקצועי כדי לנצל את הזכאות כל עוד היא קיימת. עוד כדאי להדגיש כי דרכון של פורטוגל הוא דרכון אירופאי לכל דבר ובהתאם הוא מעניק הטבות משמעותיות מאוד לכל מי שמחזיק בו.

איך מתבצעת הוצאת הדרכון הפורטוגלי?

השלב הראשון בדרך לאותו דרכון אירופאי נחשק היא בירור זכאות לקבלתו. על-פי חוק השבות של פורטוגל, שכאמור תוקן בשנת 2015 – בעיקר בהשפעת השכנה ספרד שהעבירה גם היא תיקון דומה – זכאות לדרכון פורטוגלי ניתנת לכל מי שהמשפחה שלו חיה בעבר במדינה זו.

בניגוד למדינות כמו פולין, מרוקו, רומניה, אלג'יריה, הונגריה, טורקיה, צ'כיה ואחרות שבהן חיו יהודים רבים במאה הקודמת, בפורטוגל כמעט ולא היו יהודים – לא בדור ההורים שלנו, לא בדור הסבים והסבתות וגם לא בדורות הקודמים להם. לעומת זאת לפני יותר מ-500 שנים כן חיו בפורטוגל כמה עשרות אלפי יהודים, ולפי ההערכות יש כיום כ-2-2.5 מיליון ישראלים הם צאצאי אותם יהודים.

בדיקת הזכאות להגשת בקשה לדרכון פורטוגלי מבוססת על שם המשפחה של האדם, וכן שמות המשפחה המוכרים לו מהדורות הקודמים: שם האם לפני הנישואין, שמות הסבתות בטרם הן התחתנו וכו'. אם אחד מהשמות האלה מופיע ברשימת שמות המשפחה של יוצאי פורטוגל, אפשר להמשיך בתהליך. בין השאר ניתן למצוא ברשימה שכוללת מאות אפשרויות שמות כגון אנקרי, לנקרי, ששון, תורג'מן, סוויסה, אוחיון, טולדנו, אלפסי, אלקיים, קרקו, לניאדו, בוהדנה, סלומון, בוזגלו ועוד רבים מוכרים ונפוצים.

פנייה לקהילות היהודיות בפורטוגל

השלב הבא בתהליך הוצאת דרכון פורטוגלי הוא פנייה לאחת משתי הקהילות היהודיות במדינה – זו שבליסבון בירת פורטוגל או זו של פורטו שהיא העיר השנייה בגודלה. הקהילות היהודיות הוסמכו על-ידי ממשלת פורטוגל לבחון האם מגיש הבקשה לדרכון אכן מגיע ממשפחה שגורשה לפני כ-500 שנים מפורטוגל.

קשה, ואולי אפילו כמעט בלתי אפשרי, להוכיח קשר שמשתרע לאורך תקופה ארוכה כ"כ בהיסטוריה. הרשויות בפורטוגל כמובן מודעות לכך ולכן רשימת שמות המשפחה היא בסיס מקובל לבדיקת הזכאות. עוד כדאי לדעת בהקשר זה כי מגורשי פורטוגל היגרו בחלקם למדינות צפון אפריקה (ממצרים במזרח ועד מרוקו במערב, כשבתווך ישנן כמובן אלג'יריה, תוניסיה ולוב) ובחלקם התיישבו בתחומי האימפריה העות'מאנית שהזמינה יהודים והנחתה את התושבים המקומיים לקלוט אותם בשמחה.

בהתאם מסמכים המעידים על קשר משפחתי של מגיש הבקשה ליוצאי מדינות צפון אפריקה, מדינות הבלקן (טורקיה, יוון, בולגריה) וגם מדינות אחרות כמו סוריה או ארגנטינה שגם אליהן הגיעו בשלב כזה או אחר צאצאי מגורשי פורטוגל, יכולים לספק את ההוכחה הנדרשת.

את השלב הזה מומלץ לבצע בעזרת אנשי מקצוע שכבר צברו ניסיון ומיומנות בתחום. מי שכבר סייע לישראלים רבים להגיש בקשות לקבלת דרכון של פורטוגל יוכל לעזור גם לכם להבין מהם המסמכים הספציפיים שאתם יכולים להגיש ואיך לאסוף אותם בלי לבזבז זמן יקר.

פנייה לממשלת פורטוגל

את האישור מהקהילה היהודית, לצד מסמכים אחרים הנדרשים לצורך הוצאת דרכון פורטוגלי, יש להגיש באופן מסודר לממשלת פורטוגל. חשוב לבנות נכון את תיק הבקשה, וכמובן לבצע תרגום נוטריוני לכל המסמכים בעברית. אי עמידה בנהלים מעכבת מאוד את בדיקת הבקשה וכמובן מונעת את אישורה.

חשוב לציין כי רק בני ובנות 18 ומעלה רשאים להגיש בקשה שכזו. כמו כן כדאי לדעת שהדרכון הוא אישי – כלומר אם למשל גבר קיבל דרכון על בסיס הוכחת הזיקה למגורשי פורטוגל, אשתו לא תקבל גם כן אוטומטית דרכון. אם הם נשואים 3 שנים או יותר, היא יכולה להגיש בקשה על בסיס הנישואים ולאחר שבעלה כבר קיבל את התשובה החיובית המיוחלת.

כשמקפידים על כל הנהלים, ניתן להשלים את התהליך תוך מספר חודשים ולהתחיל ליהנות מכל היתרונות של הדרכון האירופאי.

האם חובה להוכיח היעדר רישום פלילי?

על-פי התיקון לחוק השבות של פורטוגל, אדם שהורשע בעבירה חמורה לא זכאי לקבל דרכון גם אם הוא עומד בכל הקריטריונים הקודמים.

ההגדרה של עבירה חמורה מבוססת על החוק בפורטוגל. אם העבירה – שאותה ביצע האדם כמובן בישראל – עלולה להוביל לעונש מאסר בפועל של 3 שנים או יותר בפורטוגל – זוהי עבירה חמורה שחוסמת למעשה את האופציה של הוצאת דרכון פורטוגלי. חשוב לשים לב שאין משמעות לעונש שניתן לאדם כאן בארץ, וגם לא לעונש המקסימום שקבוע בחוק הישראלי לגבי אותה עבירה, אלא אך ורק ללשון החוק בפורטוגל.

עבור בעלי רישום פלילי מתחדדת ההמלצה להיעזר במומחים בממשק מול ממשלת פורטוגל כדי להבטיח תשובה חיובית כשהדבר אפשרי, ובמינימום זמן. לאחר קבלת הדרכון הפורטוגלי תוכלו לעבוד במדינות האיחוד האירופי ללא מגבלות, להיכנס לארה"ב למטרת טיול בלי צורך בוויזה, ללמוד במוסדות לימוד אירופאיים נחשבים בעלות נמוכה מאוד, וישנן עוד הטבות רבות אחרות.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: