המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

האם הוקשחו התנאים להוצאת דרכון פורטוגלי?

האם הוקשחו התנאים להוצאת דרכון פורטוגלי?

בעשור האחרון התגבשה מציאות שבה דרכון פורטוגלי פופולרי מאוד בארץ. הרבה מאוד ישראלים עומדים בתנאים לקבל אותו ובהמשך בהחלט נזכיר כמה מהתנאים המרכזיים. בחודשים האחרונים ניתן לראות פרסומים אודות הקשחת התנאים להוצאת הדרכון. עד כמה הפרסומים הללו מדויקים והאם זה נכון? נעמיד את הדברים על דיוקם, בכל העובדות המעודכנות.

האם הוכנסה חובת מגורים במדינה

אפשר לבדוק די בקלות האם אתם זכאים לדרכון, על פי "מבחן שמות המשפחה". בהמשך נסביר על הקשר ועל המשמעות של דרכון פורטוגלי שמות משפחה. לפני כן נציין כי אחת ההקלות עבור ישראלים שעומדים בתנאים היא שניתן לקבל את הדרכון ללא חובת מגורים במדינה. הרוב המוחלט של האזרחים הזרים שרוצים לקבל אזרחות מקומית מחויבים להגיש בקשת תושבות. מי שמאושר לקבל אשרת תושב צריך להתגורר במדינה בין 5 ל-10 שנים לפני החלטה על קבלת אזרחות ודרכון. אכן, השלטון בפורטוגל דן בהצעת חוק שביקשה לבטל את הפטור לישראלים מכך. בשלב זה, ההצעה של גורמים באופוזיציה נדחתה ברוב קולות. כך שבשלב זה, מי שיעמוד בתנאים ויקבל את הדרכון, שמהווה למעשה גם דרכון אירופאי, לא מחויב בתקופת המתנה שבה הוא מוגדר כתושב. מי שבקשתו אושרה ומוצאו יהודי לרוב ייחשב לאזרח מהרגע הראשון. בעתיד, יתכן שתנאי זה יוקשח, אך כרגע, ההקלות עדיין בתוקף.

האם הוכנסה חובת ידיעת השפה

תנאי מקל נוסף שיתכן מאוד שאתם גם כן זכאים לו הינו פטור מוויתור על אזרחות אחרת. כלומר, ישראלים שעומדים בתנאים לא צריכים לוותר על האזרחות הישראלית. כלומר מותר לשאת את שני הדרכונים במקביל. תנאי זה לא צפוי להשתנות אך יש עוד עניין נוסף. בפורטוגל פטרו את היהודים ממבחן השפה. לשם השוואה, תנאים לקבלת אזרחות ספרדית כוללים חובה של ידיעת ספרדית באמצעות ציון עובר במבחן רשמי. בפורטוגל, מבחן כזה לא תופס עבור יהודים. גם אם אינכם יודעים מילה בפורטוגלית תוכלו לקבל את הדרכון, אם תעמדו בכמה תנאים מצטברים שתוכלו להכיר.

אז מהם בעצם התנאים הנוכחיים

כעת, אלה בעצם התנאים, שלא הוקשחו ומאפשרים לקבל אזרחות מהרשויות בפורטוגל:

  1. צאצאי גירוש ספרד – התנאים המקלים, שלא הוקשחו, תופסים עבור יהודים שמוצאם המשפחתי מקשר אותם לגירוש ספרד. כלומר, אם אתם צאצאים להורי הורים שגורשו מספרד לפני מאות שנים, אתם זכאים לאזרחות. מי שלא מוכר כצאצא מגירוש ספרד יוכל לקבל אזרחות רק במסלול הרגיל שכולל חובת מגורים במדינה להרבה שנים ועמידה במבחנים שונים.
  2. אישור קהילת יהודי פורטוגל – התנאי להיותכם חלק מקהילת יהודי פורטוגל הוא קבלת אישור רשמי מקהילת יהודי פורטוגל. פונים לקהילת יהודי פורטו או קהילת יהודי ליסבון. שם בודקים לפי שמות המשפחה או לפי מסמכים שונים, שאתם שייכים לקהילה ההיסטורית. במידת הצורך, תוכלו להיעזר במסמכים משפחתיים, בעץ משפחה, סיכום של היסטוריון שמביא עובדות אישיות ועוד.
  3. הגשת בקשה בפורטוגלית עם מסמכים – את הבקשה תצטרכו להגיש לממשלת פורטוגל. ניתן להגיש בקשה מרחוק, כאשר נעזרים בדרך כלל בעורך דין או נוטריון. מרבית הישראלים נעזרים בעו"ד הבקיא בטיפול בנושא, שנמצא בישראל. וודאו שאתם נעזרים בעו"ד עם קבלות והוכחות להצלחות בנושא.
  4. תשלומי אגרות – בכך מטפל עורך הדין ששכרתם לצורך הטיפול.
  5. תעודת יושר – תנאי חשוב הוא שמבקש הבקשה איננו בעל עבר פלילי. הרשויות בפורטוגל, בצדק מבחינתם, לא מעוניינים לאשר קליטת אזרחים בעלי כתם בעברם. אם ישנו רישום פלילי ישן שנמחק, אפשר להגיש בקשה עם סבירות גבוה לאישור.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: