המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

הוצאת דרכון פורטוגלי: מי, למה איך ומתי

הוצאת דרכון פורטוגלי

תנועה בין מדינות יכולה להתבצע בדרך הים, בדרך האוויר או בדרך יבשתית. אך לא משנה אם נוסעים במכונית, במטוס או באוניה, כניסה למדינה אחרת לא תותר לעולם ללא הצגת מסמך זיהוי בין לאומי, הלא הוא הדרכון. אך מעבר להיותו של הדרכון מסמך שמאפשר כניסה למדינות אחרות, הוא גם מייצג משהו נוסף. הוא מייצג אזרחות. ומכיוון שלא כל הדרכונים שווים אלה לאלה ויש דרכונים שפותחים אופקים חדשים, ישראלים רבים רוצים לנסות ולהוציא דרכון נוסף. בשורות הבאות נסביר כל מה שחשוב לדעת על הוצאת דרכון פורטוגלי: מי, למה, מתי ואיך.

למה עכשיו דרכון של פורטוגל

מועד הגשת הבקשה עשוי להיות משמעותי מאוד ולכן, נתחיל משאלת ה"מתי". האפשרות להשלים את הבירוקרטיה הדרושה לצורך הוצאת דרכון פורטוגלי לא התחילה אתמול. מזה שנים מספר זכאים מאות אלפי יהודים (יש אומרים אפילו מיליונים) לקבלת הדרכון. עשרות אלפים כבר השלימו את ההליך או נמצאים כעת תוך כדי תהליך, בהמתנה לקבלת אישור (ותעודת לידה פורטוגלית שמקנה אפשרות לדרכון). אנו סבורים כי כעת זה זמן טוב להתחיל בו את התהליך וזאת מכמה סיבות.

  1. הגנה מפני שינויים בעתיד – איש אינו יכול לומר האם בעתיד ישמרו עדיין התנאים המקלים. למעשה, כמה סימנים מראים כי שינוי צפוי, יתכן שכבר בשנים הקרובות.
  2. אם יוחלט בעתיד לבטל את ההקלות ליהודים בדרך לאזרחות, קבלת אזרחות תהיה הרבה יותר קשה והרבה יותר ממושכת.
  3. אזרחות ללא חובת מגורים – כיום, עדיין ניתן להוציא את הדרכון ולקבל אזרחות ללא שום חובת מגורים במדינה. זוהי הטבה מיוחדת ליהודים, עם דגש על יהודים שמשפחתם הייתה שייכת לקהילה המקומית העתיקה (מלפני מאות שנים).
  4. לדלג מעל הדחיינות – אזרחות זרה איננה חייבת להיות צורך דוחק. הרבה פעמים מדובר על מימוש תוכניות לעתיד, כגון מגורים או לימודים בחו"ל. אבל מי שדוחה ודוחה עשוי לפספס.
  5. אם אתם סבורים כי הוצאת דרכון פורטוגלי עשויה לשמש אתכם בעתיד, קומו ועשו מעשה. מי שאומר מחר עשוי לפספס את הרכבת עם דחיה אין סופית.

למה הדרכון הפורטוגלי מבוקש מאוד

לפני שנסביר על קצה המזלג אין לממש זכאות לדרכון פורטוגלי, נסביר למה בעצם הדרכון הזה כל כך מבוקש. קודם כל, כפי שציינו יחסית קל לעמוד בקריטריונים. זהו אחד הדרכונים המבוקשים בעולם והוא מעניק דריסת רגל בכל אירופה. לעומת דרכונים אחרים, צרפתי, גרמני, הולנדי וכיוצא באלה, הרבה יותר פשוט לקבל אותו. אפילו לא צריך לשם כך לטוס לליסבון או לפורטו. אפשר לטפל בהכל מהארץ וגם אין צורך לעמוד במבחני שפה או תרבות.

לאחר הוצאת דרכון פורטוגלי אין צורך לוותר על אזרחות ישראלית. אפשר לשאת את שתי האזרחויות בכבוד. אך אם רוצים, הדרכון הזר מאפשר לחיות באירופה כאזרחים לכל דבר. אפשר ללמוד באירופה, בפורטוגל, בספרד, ביוון או בכל מדינה אחרת של האיחוד. אפשר ליהנות ממלגות לימוד נדיבות ותנאי קבלה נוחים, לאוניברסיטאות מובילות. ניתן להשתלב בשוק העבודה, עם אפשרויות נוספות שלא תמיד קיימות במדינות קטנות. הדרכון מאפשר להשתלב גם בעולם העסקי, ניתן להרחיב עסק קיים לחו"ל, להקים שלוחות באירופה או להקים מיזם מאפס. בנוסף, הדרכון מאפשר לטייל בעולם, כמעט ללא מגבלות. כאזרחי פורטוגל / אזרחי האיחוד, אין צורך כמעט בשום מקום להתמודד עם הוצאת ויזה (גם לא בארה"ב).

מי זכאי לדרכון הפורטוגלי

התשובה לשאלה מי זכאי לקבל את הדרכון הפורטוגלי איננה מסובכת. הוצאת דרכון פורטוגלי מתאימה לכל מי שמשפחתו הגיע ממדינות הבלקן, טורקיה, מצרים, לוב, צפון אפריקה ומדינות נוספות. הכלל הוא שכל משפחה שגורשה מפורטוגל (ואגב – גם מספרד) לפני כ-500 שנה זכאית לדרכון. במילים אחרות, הצלחתם להוכיח שהשורשים שלכם מגיעים לפורטוגל? בתוך עד שנתיים תוכלו להיות אזרחים לכל דבר, עם דרכון ביד. ואם חשבתם שקשה מאוד להוכיח משהו שקרה לפני כל כך הרבה שנים, אל דאגה. לא מדובר על עניין משפטי המנותק מאחיזה למציאות. מי שלא מפחד מקצת בירוקרטיה ונעזר בעורך הדין המתאים, יצליח לצלוח את המהמורות.

איך מקדמים את הוצאת הדרכון

על מנת להסביר בצורה תמציתית איך לקדם את הוצאת הדרכון המיוחד, נראה את אבני הדרך המרכזיות.

  • מכיוון שאפשר להגיש בקשה ולהסתייע בעורך דין, בדרך כלל מתחילים כאן. מחפשים עו"ד שמטפל בהגשת בקשות לאזרחות זרה, במדינה הרצויה. לא כדאי להיעזר בנציג שאיננו בעל השכלה משפטית.
  • בדיקה ראשונית – באמצעות בדיקה כללית, למשל של שם המשפחה המקורי, ניתן לקבל אינדיקציה ראשונית. שם המשפחה שמייצג את קהילת פורטוגל מהווה חלק מהסימנים הנדרשים להוכחת קשר למקום.
  • פניה לקהילה – בסיוע ערך הדין, פונים לקהילה היהודית המקומית (בפורטו או בליסבון). המסמכים שמגישים לראשי הקהילה מאפשרים להם להעניק את ה"חותמת" הראשונית. מי שיקבל אישור על יהדות מוכחת ועל קשר לקהילה כמעט בוודאות יהיה זכאי בהמשך לאזרחות המקומית.
  • ביסוס קשר עם מסמכים נוספים – בסיוע עורך הדין בונים תיק שאותו מגישים לרשויות המדינה. בתיק יהיו מסמכים כמו תעודת לידה, רישום משרד הפנים, כתובה, מסמכי עליה משפחתיים, רישום עץ משפחתי ועוד. כל מה שיעזור לבסס עד הסוף את הקשר לפורטוגל.
  • הגשת בקשה מנומקת, בפורטוגזית – את התיק המלא, בצירוף אישור מהקהילה שולחים לרשויות. לרוב הנושא נמצא במעקב של נציג היושב בפורטוגל. לאחר השלמת התהליך אפשר לקבל את האישור הנדרש בעזרת השגרירות הפורטוגלית.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: