המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

הקהילה היהודית בפורטוגל

הקהילה היהודית בפורטוגל

בעבר קהילת היהודים בפורטוגל שגשגה והיא אפילו קלטה רבים מיהודי ספרד, לאחר גירוש ספרד. כיום, לאחר שנים רבות, נדמה כי הקהילה מתחזקת ומצטרפים אליה יהודים מישראל וממדינות נוספות.

יהודים רבים ובהם ישראלים מתעניינים כיום בקבלת אזרחות פורטוגלית. התהליך לאישור זכאות כולל קבלת אישורים מקהילת יהודי פורטוגל בתהליך מוסדר שאורך בין מספר שבועות למספר חודשים. כלומר, מי שהקהילה מעריכה שהורי הוריו התגוררו במדינה (עד לגירוש פורטוגל), יקבל אישור כי הוא בן (או בת) הקהילה. הבדיקה נעשית על ידי היסטוריונים מומחים ואנשי הקהילה שהוסכמו לכך. לאחר מכן, גדולים מאוד הסיכויים שהממשלה תאשר מתן אזרחות כחוק. אם אתם שוקלים לבקש אזרחות או שמעניין אתכם להכיר קהילה יהודית מרתקת בת זמננו, נשמח לספר על הקהילה היהודית בפורטוגל כיום: היכן יושבים היהודים, היכן קונים ישראלים קרקע חקלאית והאם אפשר למצוא מסעדות או חנויות כשרות למעוניינים.

מה גודלה של הקהילה המקומית

גודלה המוערך של הקהילה היהודית בפורטוגל כיום מוערך בכ-1000 – 2000 איש ואישה. לשם המחשה, לאחר גירוש ספרד היגרו לפורטוגל יותר מ-100,000 יהודים, רבים מהם נקלטו בליסבון. בשנים האחרונות התצטרפו לקהילה אזרחים חדשים אולם חשוב לציין כי לא כל מי שקיבל אזרחות אירופאית מיהר לקבוע את מקום מגוריו במדינה. אגב, אם שם המשפחה שלכם נמצא ברשימת שמות משפחה מגורשי פורטוגל, הסיכוי שלכם לקבל אזרחות מקומית גבוה מאוד. הממשלה החליטה על מתן הקלות משמעותיות ליהודים למשל, אין צורך לוותר על אזרחות קודמת.  אין צורך לעבור מבחן בשפה הפורטוגלית. ניתן להגיש בקשה מבלי להגיע לליסבון.

קהילת היהודים של ליסבון

תחילת הקהילה היהודית בעיר, על פי ההערכות, לפני כ-800 – 900 שנה. כיום, מרכזי הקהילה היהודיים בפורטוגל נמצאים בעיקר בליסבון הבירה ובן בעיר הגדולה פורטו. ליסבון נחשבה מאז ומתמיד ללב הקהילה היהודית במדינה ושם גם התגוררו מרבית בעלי המעמד הגבוה ועשירי הקהילה. בחלק העתיק ביותר של העיר שוכן גם הרובע היהודי הישן ובו ניתן לבקר ברחוב היהודים. כאן גם נוסד בית הכנסת שערי תקווה (לפני קרוב ל-120 שנה) בשכונת סנטו אנטוניו. בני הקהילה מספרים כי לעיר הגיעו בשנים האחרונות לא רק ישראלים אלא גם יהודים שהיגרו מדרום אמריקה, מטורקיה ואפילו ממדינות אחרות באירופה. הקהילה מתחזקת קשרים חמים עם ישראל, ישנם מקווה, מועדון, תנועת נוער ורבים משתתפים בשיעורים בנושאי יהדות וישראל. בימים אלה עומד להיחנך בית חב"ד המחודש בעיר. לא ניתן למצוא בעיר מסעדה כשרה, אך חנות כשרה לממכר מוצרי מזון למעוניינים, בהחלט יש.  

קהילת יהודי פורטו

יהודי פורטוגל נחשבים כיום לאזרחים אירופאים. כלומר, כל יהודי שמחזיק אזרחות פורטוגלית מדורי דורות או כזאת שהונפקה בשנים האחרונות, מקבל גם אזרחות אירופאית לכל דבר. מלבד בליסבון, גם בפורטו קיימת קהילה יהודית שוקקת. בעיר אפשר לבקר באחד ממרכזי הקהילה, בית הכנסת כדורי שיכול להכיל כ-150 – 200 איש. על פי ההערכות, קהילת העיר מונה קרוב ל-500 נפש ורבים מהם פוקדים את בית הכנסת לפחות מפעם לפעם. סמוך לבית הכנסת, שהוקם לפני כ-90 שנה נוהגים חלק מבני הקהילה לרכוש מזון כשר. לתיירים מומלץ לבקר במוזיאון סמוך המכיל חפצים היסטוריים יהודיים.

חקלאים ישראלים בפורטוגל

קהילת יהודי פורטוגל לא עוסקת באופן מסורתי בחקלאות, אולם מצב זה השתנה. בשנים האחרונות נקלטו במדינה כמה וכמה ישראלים ואף משפחות שלמות, שבישראל היו בעלי משקים חקלאים. בדרום המדינה נרכשו שטחים וחוות כך שהקהילה הנוכחית למעשה לוקחת חלק בעיבוד האדמה וחקלאות בפורטוגל.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: