המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

למי מעניקה פורטוגל אזרחות ולמה כדאי לנצל את ההזדמנות?

למי מעניקה ממשלת פורטוגל אזרחות? מה כולל התהליך שמאפשר לממש את הזכאות? מהם היתרונות של האזרחות של המדינה השלווה שבקצה המערבי של אירופה?

פורטוגל אזרחות

ב-1496 התחתן מלך פורטוגל, מנואל ה-I, עם איזבל, בתם של מלכי ספרד פרדיננד ה-II ואיזבלה ה-I – מי שארבע שנים קודם לכן גירשו רבבות יהודים מספרד. חלק גדול ממגורשי ספרד השתקעו בפורטוגל והצטרפו לקהילה היהודית הגדולה שכבר חיה במדינה. איזבל לחצה על מנואל לגרש גם הוא את היהודים, ולמרות שבתחילה הוא ניסה להימנע מכך, בעיקר בגלל התרומה העצומה של היהודים לכלכלה ולמסחר בפורטוגל, בסופו של דבר גם המלך הפורטוגלי סילק את היהודים מארצו.

500 ומשהו שנים מאוחר יותר החליטה ממשלת פורטוגל בראשותו של פדרו פאסוש קואליו מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית לתקן את העוול ההיסטורי. במסגרת התיקון נקבעו תקנות שמאפשרות לצאצאי המגורשים מהמדינה להפוך לאזרחיה. מן הסתם חוץ מרגשי האשם על מעשי המלך מנואל ה-I, היו סיבות נוספות למוכנות של הממשל להעניק אזרחות. סיבה אחת הייתה חוק דומה שעבר בספרד – חוק שמלכתחילה נקבע כי יהיה בתוקף רק עד 2019, כך שהוא כבר לא רלוונטי. מצד שני, מאחר שרוב המגורשים מספרד היגרו לפורטוגל, ישנה עדיין האופציה של אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד. מאחר שגם ספרד וגם פורטוגל חברות באיחוד האירופי, אין הבדל מהותי בין הדרכונים של שתי המדינות ושניהם מספקים יתרונות רבים למחזיקים בהם.

עוד סיבה לפתיחת מסלול האזרחות לישראלים ובעצם ליהודים מכל רחבי העולם היא הרצון להזרים דם חדש למדינה השלווה אבל גם המנומנמת למדי מבחינה כלכלית. כך או כך, מדובר בהזדמנות שבהחלט כדאי לבחון האם היא רלוונטית גם לכם.

מי זכאי לדרכון פורטוגלי?

התשובה לשאלה למי מעניקה פורטוגל אזרחות היא כאמור לצאצאי היהודים שגורשו ממנה בסוף המאה ה-15 ותחילת המאה ה-16.

באופן טבעי לאחר 500 שנה רוב הישראלים והיהודים שיש להם שורשים בפורטוגל כלל לא מודעים אליהם. היהודים שגורשו התפזרו בשורה ארוכה מאוד של מדינות, ומן הסתם הישראלים של היום מכירים את ההיסטוריה המשפחתית היותר קרובה לימינו אנו, באותן מדינות שבהן חיו ההורים, דור הסבים והסבתות ואולי דור אחד או שניים נוספים.

על-מנת לדעת האם ישנה היתכנות לקבלת אזרחות פורטוגלית רשימת שמות משפחה של מי שחיו במדינה זו במאה ה-15 היא המקום הנכון להתחיל בו את הבירורים. זוהי רשימה ארוכה מאוד, של מאות שמות, כולל כמה משמות המשפחה הנפוצים ביותר בארץ – למשל מיימון, תורג'מן, אסייג, דרעי, ששון, קדוש, נחמיאס, אוחנה, ביטון, ברזילי, בכר ועוד ועוד.

מי ששם משפחתו, שם משפחתה של אמו, שם המשפחה של אחת מסבתותיו וכו' מופיע ברשימה המלאה יכול לצאת לדרך שבסופה דרכון פורטוגלי, כלומר דרכון אירופאי.

כיצד מתבצע התהליך של קבלת האזרחות הפורטוגלית?

במסגרת תיקון העבר וההכאה על חטא מוכנה כאמור ממשלת פורטוגל להעניק אזרחות לצאצאי היהודים שגורשו ממנה בסוף המאה ה-15 ותחילת המאה ה-16.

חשוב להדגיש כי מבחינת ממשלת פורטוגל אזרחות תינתן רק לבני ובנות 18 ומעלה עם עבר פלילי שלא כולל הרשעות בעבירות חמורות. הקריטריון שאותו קבעו הרשויות במדינה הוא העונש המרבי שקובע החוק בפורטוגל. מי שעבר בישראל עבירה שהעונש המרבי עליה בפורטוגל הוא 3 שנות מאסר או יותר לא יהיה זכאי לאזרחות. חשוב להדגיש כי אין השפעה לעונש שניתן בבית המשפט הישראלי – הקריטריון היחיד הוא עונש המקסימום בפורטוגל.

לאחר הסינון הראשוני נדרש אישור מטעם הקהילה היהודית של ליסבון, או זו של פורטו (העיר השנייה בגודלה בפורטוגל), על כך שלמבקש האזרחות אכן יש שורשים במדינה שבחצי האי האיברי. על-מנת לספק את האישור דורשת הקהילה היהודית הוכחות בדמות מסמכים רלוונטיים – לנוכח הקושי המובן לאתר מסמכים שכאלה כדאי להיעזר במומחים בתחום שכבר סייעו לישראלים רבים להוכיח את העובדה שהמשפחה שלהם היא במקור מפורטוגל.

השלב הבא הוא הגשת תיק הבקשה לממשלה. למי שעומד בכל הדרישות מעניקה פורטוגל אזרחות מידית. בני ובנות זוג של אנשים שקיבלו את האזרחות הפורטוגלית זכאים גם הם – בתנאי שחלפו 3 שנים או יותר ממועד הנישואין. חשוב להדגיש שכל אדם צריך להגיש בעצמו בקשה – אם למשל ההורים שלכם קיבלו אזרחות פורטוגלית, אתם לא תקבלו אותה אוטומטית אלא רק על סמך בקשה נפרדת.

למה כדאי לעבור את התהליך?

התהליך שבסופו מעניקה ממשלת פורטוגל אזרחות לצאצאי המגורשים ממנה אורך כשנה עד שנה וחצי במרבית המקרים. יש לו כמובן גם עלות כספית מסוימת, בהתאם למורכבות המקרה והקושי להוכיח שורשים בפורטוגל.

יחד עם זאת ההמלצה החד-משמעית לכל מי שמצא את עצמו ברשימת שמות משפחה מגורשי פורטוגל לצאת לדרך. פורטוגל היא חלק מהאיחוד האירופי מאז 1986, ולכן מי שמחזיק בידיו דרכון של מדינה זו יכול לעבוד בכל מדינה ממדינות האיחוד (לרבות גרמניה, צרפת, הולנד, בלגיה, ספרד, קפריסין וכמובן פורטוגל עצמה). האזרחות מקנה גם את האפשרות ללמוד בתנאים מצוינים במיטב מוסדות הלימוד האירופאיים. הטבה יקרת ערך נוספת היא היכולת להיכנס לארה"ב למטרות טיול ללא ויזה, ואפילו במקומות כמו דובאי תוכלו לבקר בזכות הדרכון של פורטוגל.

עוד אופציה היא כמובן לחיות במדינה שלחופי האוקיינוס האטלנטי, ממערב לספרד ומדרום למצרי גיברלטר. פורטוגל היא מדינה שלווה, קצב החיים בה איטי למדי, כולל בערים הגדולות שהן כאמור ליסבון ופורטו, ובסך הכל היא מהווה ניגוד של ממש לישראל – כך שהאזרחות היא גם הזדמנות לפסק זמן מההמולה והמתח שמאפיינים את החיים בארץ.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: