המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

מי זכאי לאזרחות ספרדית?

מי זכאי לאזרחות ספרדית?

מכיוון שמדינת ישראל זו מדינה של קיבוץ גלויות, רבים מאיתנו עלו לארץ או נולדו למשפחה שבה עלו ארצה לפני כך וכך שנים. עובדה זו יצרה מצבים שבהם ישראלים, אפילו כאלה שנולדו כאן, זכאים לקבל גם אזרחות נוספת. בשנים האחרונות, בעקבות תקנה זמנית שמעדכנת את חוקי ההגירה הספרדיים, נוצרה מציאות מיוחדת. די הרבה ישראלים יכולים לממש זכאות לאזרחות ספרדית, בתנאים יותר מקלים מכפי שמקובל.

מי זכאי כיום לאזרחות הספרדית

אם אתם מתעניינים באזרחות זרה והנפקת דרכון של מדינה נוספת, יתכן שראיתם פרסומים כגון דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו או ליוצאי טורקיה, ליוצאי הבלקן וכדומה. למעשה, כדאי להבין את הכלל שעומד בבסיס הדברים. את האזרחות כיום, 2021, ניתן לממש על פי אירוע שהתקיים לפני מאות רבות של שנים והשפיע עמוקות על כל קהילת יהודי ספרד. אנו מדברים על הגירוש הידוע לשמצה, עליו הכריז בית המלוכה הספרדי. כיום, כחלק מבקשת הסליחה מאותה מורשת של קלון, הכריזו בספרד על אזרחות ספרדית למגורשי ספרד. כלומר הכלל הוא כזה: אם המשפחה שלכם גורשה עם יתר הקהילה בגירוש ספרד, תוכלו לקבל אזרחות כיום.

האם מגורשי ספרד יכולים לקבל אזרחות גם בפורטוגל

פורטוגל הנהיגה כללים דומים, לאלה הקיימים כיום בספרד. כלומר, מי ששייך למשפחה שגורשה בזמנו מפורטוגל, יוכל לקבל אזרחות פורטוגלית. הקשר לספרד הולך כך, כאשר הוכרז על גירוש ספרד, בפורטוגל היחס ליהודים היה טוב יותר. בשל קרבה גיאוגרפית ותרבותית, רבים מיהודי ספרד היגרו לפורטוגל. אולם שנים ספורות לאחר מכן הוחלט בפורטוגל להקשיח את היחס ליהודים. גם שם החלה לפעול אינקוויזיציה ביתר שאת ולבסוף הוכרז על גירוש. לכן, יהודים ספרדים, שהתגורר בפורטוגל וגורשו גם משם, יכולים להחליט כיום לאיזו מדינה הם רוצים להפנות בקשה לאזרחות. אגב, התנאים לקבלת אזרחות בשתי המדינות דומים, אך לא זהים.

איך נערכים להוצאת אזרחות ספרדית כיום?

הפרוצדורה לקבלת האזרחות כוללת, מטבע הדברים, לא מעט בירוקרטיה. מרבית הטיפול מתבצע בשפה הספרדית ויש צורך להכין תיק בקשה מפורט. יש לזכור שמרבית יוצאי ספרד לא מחזיקים בכיס תיעוד רשמי על כך שהמשפחה גורשה מספרד לפני 500 שנה. לרוב, מקובל להיעזר בעורך דין לאזרחויות זרות. כמובן, חשוב לבחור במי שמתמחה בחוקי האזרחות וכל תיקוני החקיקה ותקנות נלוות, של ספרד או פורטוגל. בין הדרישות שצריך לבצע נוכל לציין:

  1. ידיעת השפה – בספרד קבלת אזרחות אפשרית רק למי שמציג שליטה סבירה בשפה הספרדית. את המבחנים הללו ניתן לעבור בישראל. בפורטוגל, אגב, אין כיום חובה לעבור מבחן שפה.
  2. הוכחת זיקה היסטורית לספרד – הכנת תיק בקשה כולל מסמכים רלוונטיים. חפשו בבית תעודות לידה של בני משפחה מדורות קודמים, מסמכים כגון כתובה, מסמכי עליה וכדומה. ניתן להיעזר במחקר היסטורי או הכנת עצי משפחה של דורות אחרונים.
  3. פניה לפדרציה היהודית – יש להעביר תיעוד ומסמכים נוספים כגון תעודת יושר, לפדרציה היהודית של ספרד. זהו הגוף שיש לו משקל רב באימות הקשר שלכם למשפחה שגורשה בגירוש הספרדי.
  4. הפניית בקשה לרשויות ההגירה בספרד.
  5. טיפול מנהלי בספרד – ברגע שהאישורים מקבלים תוקף רשמי ומאושרים, מקבלים הזמנה להגיע לעיר הבירה הספרדית. שם, מתבצעות החתימות על מסמכים שאי אפשר בלעדיהם, מול נוטריון מקומי.
  6. קבלת תעודת לידה ספרדית – זהו בעצם המסמך שמעיד על כך שאתם אזרחי ספרד ובהמשך מקבלים דרכון מקומי. בשלב האחרון, חותמים על מסמכים אחרונים בשגרירות ספרד בישראל בליווי הצהרת נאמנות למלך ספרד. יובהר כי בשום שלב אין חובת מגורים בספרד.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: