המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

צאצאי גירוש ספרד וזכאותם לדרכון אירופאי

דרכון ספרדי למגורשי ספרד

גירוש ספרד הוא אחד האירועים הטראומתיים בהיסטוריה של העם היהודי. יותר מ-500 שנים אחרי, כחלק מתיקון העוול כלפי היהודים שחיו אז בספרד, צאצאי המגורשים יכולים דווקא לצאת נשכרים ולזכות בדרכון אירופאי. בעמוד זה תוכלו למצוא מידע חשוב אודות האפשרות הזו, התהליך שיש לעבור והיתרונות המשמעותיים של הדרכון האירופאי.

האם ניתן לקבל דרכון ספרדי?

האופציה של דרכון ספרדי למגורשי ספרד נפתחה ב-2015 ונסגרה 4 שנים לאחר מכן.

הבשורות הטובות הן שגם כך צאצאי היהודים שגורשו עשויים להיות זכאים לדרכון אירופאי. איך? קודם כל מעט רקע היסטורי: הגירוש מספרד הוא תוצאה של צו מלכותי שפורסם באפריל 1492, לפיו יהודים יכולים לבחור בין להתנצר לבין לעזוב את הממלכה שבה שלטו המלך פרדיננד ה-II והמלכה איזבלה ה-I.

בין 100,000 ל-350,000 יהודים – למומחים שונים יש הערכות שונות גמרי – בחרו לעזוב את ספרד, שבה לאורך מאות שנות שלטון מוסלמי חיו ברווחה ובשגשוג, אבל אחרי עליית הנוצרים לשלטון השתנתה התמונה. רבים מהמגורשים בחרו לעבור לפורטוגל השכנה, וזהו גם הפתח לזכאות כיום לדרכון אירופאי.

הזכאות של מגורשי ספרד לדרכון פורטוגלי

האופציה של קבלת דרכון למגורשי ספרד היא כאמור דרך חוק הלאום החדש של פורטוגל, שנכנס לתוקף ב-2015. בניגוד לספרד השכנה, שקבעה מראש שהזכאות תקפה ל-4 שנים בלבד, פורטוגל עדיין מאפשרת לצאצאי המגורשים להגיש בקשה לקבלת דרכון פורטוגלי – שמהווה דרכון אירופאי מאז שפורטוגל הצטרפה לאיחוד האירופי ב-1986 (ביחד עם ספרד).

למעשה מגורשי ספרד הם גם מגורשי פורטוגל: כמה שנים לאחר גירוש ספרד, החליט גם מלך פורטוגל באותם ימים, מנואל ה-I (שהיה נשוי לאיזבל, בתם של מלכי ספרד פרדיננד ה-II ואיזבלה ה-I), לגרש את היהודים. בשלב הזה היהודים התפזרו במדינות רבות, כשבפרט נקלטו רבים ברחבי האימפריה העות'מאנית וזאת לאחר שהסולטאן באיזיט השני ראה ביהודים פוטנציאל לצמיחת האימפריה. בהתאם כיום זכאים לדרכון פורטוגלי ישראלים יוצאי טורקיה, יוון, סוריה, מצרים, מרוקו, תוניסיה, אלג'יריה, לוב ועוד מדינות.

איך תוכלו לברר האם אתם צאצאים של מגורשים מספרד ופורטוגל?

רוב הישראלים לא בהכרח מכירים את ההיסטוריה של המשפחה שלהם עד לעומק ההיסטוריה – גירוש ספרד ופורטוגל התרחש לפני יותר מ-500 שנים – אבל גם כך יש דרך פשוטה לבדיקה ראשונית של ההיתכנות לקבל דרכון אירופאי על בסיס הגירוש הנ"ל: ישנה רשימה ארוכה של שמות משפחה שניתן למצוא גם כאן באתר – כל שמות המשפחות שגורשו מפורטוגל. מדובר בשמות נפוצים מאוד כיום, וכך למשל יכולים לקבל דרכון פורטוגלי שמות משפחה כמו אוחנה, אשכנזי, איפרגן, אלפסי, אלקבץ, אמסלם, אסולין, אסייג, בוזגלו, בכר, ביטון, בן אליעזר, בן חיים, גולדנברג, דהאן, דרעי, הלוי, חביב, חלפון, טולדנו, טל, ישראלי, כהן, לוי, ממן, נאמן, סבג, עמר, צרפתי, שאול, שכטר ותורג'מן (ויש כמובן עוד).

לאחר הבדיקה הראשונית מומלץ ליצור קשר עם מומחים בטיפול בבקשות לקבלת דרכון פורטוגלי כדי לממש את הזכאות בלי עיכובים מיותרים או טעויות במילוי הבקשות שימנעו את קבלת הדרכון המועיל.

היתרונות של הדרכון האירופאי

מימוש האופציה של מתן דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד מקנה מספר יתרונות משמעותיים מאוד. הדרכון הפורטוגלי הוא כאמור דרכון אירופאי, וככזה הוא מאפשר כניסה לארה"ב ל-3 חודשים גם בלי ויזת תייר (למטרת טיול בלבד), עבודה ב-27 מדינות ברחבי אירופה כולל כמה מהמובילות וזאת באופן חוקי לגמרי, כניסה למדינות שאוסרות על בעלי דרכונים ישראלים להיכנס לשטחן, תנועה חופשית ברחבי אירופה וגם לימודים גבוהים במחירים נמוכים במוסדות לימוד נבחרים ביבשת.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: