המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

כיצד מתבצע תהליך הוצאת דרכון פורטוגלי?

מהם השלבים השונים של תהליך הוצאת דרכון פורטוגלי? איך תדעו אם כדאי לכם לצאת לדרך? כמה זמן אורך התהליך ואיך אפשר לשפר את סיכויי ההצלחה בו?

shutterstock_1038405670

דרכון פורטוגלי הוא אחד המוצרים הנחשקים ביותר כיום. אמנם עד לפני מספר שנים רמת העניין של הישראלים במדינה שנמצאת בצד השני של אירופה הייתה נמוכה מאוד, אבל מרגע שנפתחה בפנינו האפשרות להפוך לבעלים של דרכון אירופאי לכל דבר, על כל היתרונות שבכך, עשרות אלפי ישראלים ולמעשה למעלה מ-100,000 כבר יצאו לדרך שבסופה הדרכון המדובר. בעמוד זה תמצאו מידע שיעזור לכם לדעת האם גם אתם נמנים על הזכאים לדרכון הפורטוגלי, ובמידה והתשובה חיובית – מה כוללת הדרך עד לקבלתו.

א. בדיקת זכאות ראשונית

השלב הראשון של הוצאת דרכון פורטוגלי הוא בדיקת זכאות התחלתית. בהקשר זה כדאי לדעת שהתיקון בחוק הלאום של פורטוגל, שנכנס לתוקף ב-2015, קובע כי מי שיש לו שורשים במדינה, גם אם הרחק אחורה בזמן, זכאי להגיש בקשה לדרכון ולקבל אותו.

אמנם ישנם מעט מאוד ישראלים שמגדירים את עצמם או את הוריהם כיוצאי פורטוגל – בוודאי בהשוואה ליוצאי פולין, רומניה, הונגריה ומדינות אירופאיות אחרות שמהן היגרו לארץ יהודים רבים במאה הקודמת – אבל כשצוללים אל ההיסטוריה מגלים קהילה יהודית מפוארת מאוד בפורטוגל. בסוף המאה ה-15 חיו במדינה הצמודה לספרד לא פחות מ-100,000 יהודים, חלקם הגדול מגורשים מספרד בעקבות הצו של המלך פרדיננד ה-II ואיזבלה ה-I ב-1492. לאחר מספר שנים, בין השאר בגלל שבתם של פרדיננד ואיזבלה נישאה למלך פורטוגל, גורשו היהודים גם ממדינה זו – והתפזרו במדינות רבות ברחבי העולם.

בהתאם גם ישראלים שכלל לא מודעים לכך שלפני מאות שנים המשפחה שלהם חיה בפורטוגל יכולים לגלות שהם זכאים לדרכון. הבדיקה הראשונית היא לאו דווקא לפי המדינה שממנו הגיעה המשפחה לישראל אלא לפי שם המשפחה – רשימת מפורטת מאפשרת לכל אחד ולכל אחת לבצע את אותה בדיקה ראשונית. מומלץ לחפש ברשימה גם את שם המשפחה של האם וגם את שם המשפחה של האב, ואפילו את שמות המשפחה של דור הסבים והסבתות.

ב. תנאים בסיסיים נוספים

התנאי הראשוני לגבי הוצאת דרכון פורטוגלי הוא כאמור שורשים משפחתיים בפורטוגל (בדיוק כפי שעבור דרכון ספרדי זכאות מותנית בהוכחת שורשים במדינה זו). בנוסף מציב חוק הלאום הפרוטוגלי 3 תנאי בסיס אחרים:

א. גיל 18 ומעלה

ב. רישום בתעודת הזהות כיהודים

ג. עבר נקי – הרשעה בעבירה פלילית שהעונש עליה בפורטוגל הוא 3 שנות מאסר ומעלה עלולה למנוע זכאות לדרכון

שימו לב – התנאי הקובע הוא מידת החומר שמייחס החוק בפורטוגל לעבירה שביצעתם כאן בארץ, ולא העונש שקיבלתם (ואפילו לא העונש המקסימלי הקבוע בחוק הישראלי על עבירה זו). לבעלי רישום פלילי מומלץ ליצור קשר עם עורך דין מומחה לפורטוגל כדי לדעת האם העבירות שבהן הורשע עלולות למנוע ממנו את קבלת הדרכון.

ג. אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל

השלב הבא של הוצאת דרכון פורטוגלי הוא קבלת אישור מהקהילה היהודית במדינה – אישור שאכן המשפחה שלכם חיה במדינה לפני מאות שנים.

למעשה יש שתי קהילות יהודיות בפורטוגל, האחת בבירה ליסבון והשנייה בעיר השנייה בגודלה במדינה, פורטו. שתיהן קטנות למדי, כמה מאות אנשים, אבל כמובן מגויסות לתהליך ובוחנות את עצי המשפחה הרלוונטיים מזה מספר שנים.

המסמכים שאותם מגישים לאנשי הקהילה היהודית הם עץ שורשים מפורט שמשתרע עד 5 דורות לאחור, הוכחה לגבי היהדות של מגיש הבקשה (למשל כתובה של ההורים), תעודת לידה (שאותה ניתן להנפיק דרך משרד הפנים), אימות של כתובת המגורים והוכחה כלשהי לקשר ליהדות פורטוגל.

באופן טבעי מציאת מסמך שיוכיח כי קיים קשר שכזה עשויה להיות אתגר מורכב. זו גם הסיבה העיקרית שבגללה כדאי לבצע את התהליך כולו בלוויית אנשי מקצוע שזוהי המומחיות שלהם – אחרי הגשת אלפי בקשות כבר הצטבר ניסיון לגבי מסמכים מתאימים וגם דרכי איתורם ביעילות ובמהירות.

מיום הגשת המסמכים לקהילה בפורטוגל ועד קבלת התשובה חולפים בדרך כלל כ-3 חודשים.

ד. הגשת הבקשה לרשויות בפורטוגל

השלב האחרון בדרך לקבלת הדרכון שמהווה דרכון אירופאי לכל דבר, ובהתאם פותח בפניכם דלתות רבות ביבשת ובכל מקרה מהווה תעודת ביטוח על כל צרה שלא תבוא, הוא הגשת בקשה לממשלת פורטוגל.

למעשה מוגש תיק ובו המסמכים הבאים:

* תעודת לידה – המקור בעברית ותרגום לאנגלית

* דרכון סרוק – כמובן בתוקף, ובנוסף גם טבלה המפרטת את היציאות מישראל והכניסות אליה

* תמצית הרישום במרשם האוכלוסין – שינויי שם, נישואין, גירושין ועוד

* תעודת יושר / אי רישום פלילי – מסמך שמונפק ע"י משטרת ישראל

אם הבקשה מוגשת באמצעות אנשי מקצוע, שמן הסתם יודעים בדיוק איך מוציאים דרכון ספרדי או פורטוגלי ולכן אפשר להיות בטוחים שהתיק יוגש בדיוק לפי דרישות הרשויות שם, יש לצרף גם ייפוי כוח חתום. בכל מקרה כל המסמכים מתורגמים לפורטוגזית, ונבחנים ע"י נוטריון לשם אימות ודאי.

כמה זמן נמשך התהליך?

הוצאת דרכון פורטוגלי היא כמובן תהליך שדורש סבלנות. בחלק מהמקרים תיתכן דרישה למסמכים נוספים – ע"י הקהילה היהודית של ליסבון או פורטו, או ע"י ממשלת פורטוגל – והדבר מוביל לעיכוב מסוים. טווח הזמן המקובל הוא בין 8-9 חודשים לבין 15-16 חודשים. באופן טבעי מומלץ לא להתמהמה ולצאת מיד לדרך, כך שכבר בשנה הבאה תהיו בעליו של דרכון פורטוגלי על כל ההטבות והאפשרויות שהוא מעניק.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: