המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

הוצאת דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד

הוצאת דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד

כולם מדברים על דרכון אירופאי. גם אתם רוצים אחד כזה, ועוד בלי לוותר בשום אופן על האזרחות הישראלית? השורשים המשפחתיים שלכם יעזרו. מקום טוב להתחיל בו את הבדיקה, האם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי, יהיה בדיקת שם המשפחה. שם המשפחה שלכם או שם המשפחה המקורי של ההורים, מרמז על מוצאכם. מה זאת אומרת שמות משפחה של יהודי פורטוגל? זאת אומרת שאם שם המשפחה שלכם הוא למשל אלמקייס, אם שם המשפחה שלכם הוא אליאס, ארוש, דעבול או עוד אחד מעשרות ואפילו מאות שמות אופייניים, זאת אומרת שאתם שייכים לקהילה מכובדת של מגורשי ספרד. וזאת אומרת גם שעל פי ההחלטה של הרשויות בפורטוגל, מגיעות לכם הרבה הקלות לצורך קבלת אזרחות מקומית שעימה מגיע דרכון.

איך לבדוק אם שם המשפחה שלי "ספרדי"

כיום כבר לא צריך לנבור בארכיונים ממשלתיים או ביומני קהילה ומסמכים אחרים, כדי למצוא ראיות לכך ששם מסוים מעיד על שייכות לקהילת יהודי ספרד. עבודות מחקר רבות נעשו בעניין זה, נחקרו מספרים עצומים של מכתבים, יומנים, הקדשות עתיקות וכיוצא בזה, והעובדות ידועות. למרבה הנוחות, כדי לבדוק אם שם המשפחה שלכם אכן "ספרדי" (כלומר במובן של יהודי ספרד או פורטוגל) וכדי לבדוק אם מגיעה לכם אזרחות בספרד או אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד, תוכלו לבדוק באתר את רשימת שמות המשפחה.

שם המשפחה זה התחלה, לא הסוף בתהליך

כמעט כל יהודי פורטוגל שגורשו משם, היו לפני כן שייכים לקהילה של המגורשים מספרד. דרכון פורטוגלי מקנה לכם בעצם אזרחות אירופאית, בתנאים מקלים רבים. למשל, אין צורך לעבור מבחני שפה ואין חובת של מגורים במדינה (כפי שמחויבים תושבים שאינם יהודים, לפני קבלת אזרחות). אך חשוב להבין כי הוצאת דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד לא מתבססת אך ורק על שם המשפחה שלכם. לאחר מכן צריך לעבור תהליך יותר מוקפד, על מנת לקבל את הדרכון בסוף הדרך.

מהם השלבים המרכזיים בדרך לדרכון הפורטוגלי

  1. פניה לעורך דין שמטפל בפרוצדורה בליווי נוטריון מקומי – עורך הדין יתחיל להכין תיק מפורט שאותו מגישים בבקשה לאזרחות. עורך הדין יכול להעריך את סיכויי ההצלחה, בין אם שם המשפחה אותר ברשימה ובין אם לאו.
  2. איסוף מסמכים להגשת הבקשה – המסמכים כוללים לדוגמא תמצית רישום ממשרד הפנים, תעודות עולה של ההורים, מסמכים משפחתיים ישנים, אפילו צילומים עתיקים, ספרים עם הקדשות ישנות. נדרשים גם מסמכים כגון תעודת יושר וכל פרט אחר שבו ממשלת פורטוגל תאמת את קרבתכם לקהילת יהודי פורטוגל.
  3. הכנת עץ משפחה במידת הצורך – כדי לבסס תיק מסודר שיוגש בבקשה, מקובל להוסיף עץ משפחה גניאולוגי. בהתאם לרישום פרטי הדורות האחרונים במשפחה ניתן להעריך די בוודאות מי שייך ומי לא שייך לקהילת יהודי פורטוגל.
  4. תרגומים נוטריונים – למסמכים השונים מוסיפים תרגומים נוטריונים. כמו כן, הגשת הבקשה צריכה להתבצע בשפה הפורטוגזית.
  5. העברת מסמכים לקהילה – קהילת יהודי פורטוגל, שיושבת בפורטו, או הקהילה בליסבון, מקבלים מכם (דרך עורך הדין) את כל המסמכים הנדרשים. לרוב מוסיפים גם אישור על יהדותכם ממקור רבני מוסמך.
  6. אישור מהקהילה כמעט מסיים את התהליך. לאחר מכן עורך הדין מעביר את כל הפרטים הנדרשים עם המסמכים לרשויות בפורטוגל, בתיאום עם נוטריון מקומי או נציג ממשל רלוונטי.
  7. לאחר קבלת אישור על אזרחות פורטוגלית, אפשר לקבל באמצעות השגרירות הפורטוגזית גם את הדרכון. הדרכון נחשב לדרכון אירופי שמאפשר לכם ליהנות מכל הזכויות בדומה לכל אזרח אירופאי מלידה.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: