המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו

אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו

אנחנו הישראלים, לא מוכנים להסתפק רק בדרכון אחד, ואם יש לנו את האפשרות להוציא דרכון אירופאי- למה לא? אולי תשמחו לדעת שגם היום, נכון לשנת 2021, ממשלת ספרד עדיין מחלקת אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו, ובעצם לכל יהודי שיש לו קשר לקהילה היהודית בספרד, ולמגורשים אי שם לפני כמה מאות שנים.

מה הם תנאי היסוד לקבלת אזרחות ספרדית?

יש כמה תנאים לקבלת אזרחות ספרדית, אבל כמו עם הדרכון הפורטוגלי, גם כאן- הכל מתחיל בזיקה. על מבקש הבקשה להוכיח את הזיקה שלו לספרד. איך? בעזרת מסמכים. אם המשפחה שלכם הגיעה לארץ ממרוקו, יש סיכוי גדול אתם זכאים לאזרחות.

אותה זיקה שתצטרכו להוכיח נעוצה בגירוש ספרד שהתבצע בשנת 1492. לכל יהודי שבא ממשפחה שגורשה, יש את התוקף ההיסטורי לדרוש אזרחות ספרדית.

המידע שמוצג כאן נכון לשנת 2021, מסתמן שגם בשנה הבאה האופציה להגיש בקשה לממשלת ספרד תהיה פתוחה, אבל חשוב שתישארו מעודכנים.

אז איך מוציאים דרכון ספרדי?

הדרך אל הדרכון הנחשק מתחילה באיסוף כל המסמכים הרלוונטיים שיכולים להוכיח את הקשר שלכם לספרד. אישורי עלייה לארץ, תעודות לידה, תעודות נישואים, עץ משפחתי, ובעצם- כל מסמך שיכול להצביע על זיקה היסטורית.

גם שם המשפחה שלכם יכול לשחק תפקיד, במיוחד אם הוא מאפיין את יהדות ספרד.

התהליך הפורמלי של הגשת הבקשה לאזרחות ספרדית

חשוב לציין שממשלת ספרד לא מאשרת כל בקשה, היא בוחנת כל מקרה לגופו ומאפשרת קבלה של דרכון ספרדי לפי זכאות האזרח שמגיש את הבקשה. התנאים לקבלת האזרחות הספרדית קצת יותר נוקשים מהתנאים שקבעה ממשלת פורטוגל.

אז אחרי שאספתם את כל המסמכים הרלוונטיים, איך התהליך עובד?

חשוב לציין שרוב התהליך מתבצע בשפה הספרדית, תצטרכו לתרגם את כל המסמכים על ידי נוטריון ולצרף להם אותנטיקציה.

  • לאחר מכן, עליכם להגיש את המסמכים לבחינת איחוד יהדות ספרד. במידה והאיחוד יאשר ויחתום על המסמכים שלכם, תוכלו להתקדם לשלב הבא.
  • הבקשה שלכם תצטרך להיות מאושרת על ידי רשויות השלטון בספרד. "משרד הפנים" הספרדי יקבל את הבקשה שלכם ויעיין בה. בקשות של יהודים במסלול הייעודי למגורשים, יזכו להקלות מסוימות.
  • אחרי שהרשויות אישרו את הבקשה שלכם, תצטרכו לעבור מבחן שפה. אין צורך שתדברו ספרדית שוטפת, אבל תצטרכו לשלוט בה במידה מסוימת. תוכלו לבצע את המבחן גם בארץ, אבל רק במקום המוסמך לכך מטעם ממשלת ספרד.
  • בשלב הבא, תזומנו לשיחה עם נוטריון ספרדי במדריד. השיחה נועדה לאשר את האותנטיות של הבקשה שלכם. זה הליך פורמלי מקובל, שאם תעברו אותו, סביר להניח שהבקשה שלכם תאושר.
  • במידה ותקבלו את האישור הסופי מממשלת ספרד, תצטרכו להסדיר כמה עניינים בשגרירות ספרד בישראל, ולאחר מכן תקבלו את תעודת הזהות ואת הדרכון הספרדי.

לא מעט ישראלים מגישים בשנים האחרונות בקשות לקבלת דרכון אירופאי, נראה שספרד פתחה את האופציה כדי לנסות לפצות על העוול ההיסטורי. גם ממשלת פורטוגל מאפשרת קבלת דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד. אם אתם זכאים, יכול להיות שתעדיפו להוציא אזרחות פורטוגלית- התנאים להגשת הבקשה מקלים יותר, לא תצטרכו לעבור מבחן שפה.

איך שלא תבחרו, קחו בחשבון שתהליך הוצאת דרכון זר הוא תהליך בירוקרטי. מומלץ לעבור את התהליך עם עורך דין מוסמך, הוא יקל עליכם לאורך כל שלבי הדרך, ויחסוך לכם כסף וזמן יקרים.

משרד עו"ד תותי אשבל ישמח ללוות אתכם בתהליך, עד היום עזרנו לאלפי ישראלים. צרו איתנו קשר ובואו לגלות איך אנחנו יכולים לעזור גם לכם.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: