המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

אזרחות פורטוגלית ליהודים

אזרחות פורטוגלית ליהודים

מי יכול היה לנחש שנוכל ליהנות מפירותיו של גירוש ספרד קצת יותר מ-500 שנה אחריו. ב-1492 החליט מלך ספרד לגרש את כל היהודים שסירבו להתנצר. חלק מהיהודים התנצרו, ומי שלא-גורש ונאלץ להגר למדינות שונות. לרוע המזל, היהודים שהגיעו לפורטוגל גורשו גם משם כמה שנים אחרי, בעקבות לחץ שהופעל על המלך.

אומרים שהכל מסתדר לטובה, שצריך להסתכל על הצד החיובי, ואולי זה נכון. באיזשהו מקום, אנחנו יכולים לשמוח על איך שהדברים הסתדרו, שרשרת האירועים ההיסטוריים מאפשרת כיום קבלת אזרחות פורטוגלית ליהודים שיכולים להוכיח שהם צאצאים של המגורשים.

ממשלת ספרד פתחה בעבר ליהודים את האופציה להגיש בקשה לאזרחות, אבל קבעה תנאים נוקשים והגבילה את חלון ההזדמנויות עד שנת 2019. למזלנו, גם ממשלת פורטוגל החליטה לתקן את העוול ההיסטורי ואפשרה קבלת אזרחות פורטוגלית ליהודים שיוכלו להוכיח שיש להם שורשים בפורטוגל.

ההחלטה של ממשלת פורטוגל להעניק אזרחות פורטוגלית ליהודים תרמה רבות לכלכלה הפורטוגלית, חיזקה את המעמד של הקהילות היהודיות בליסבון ובפורטו, ופתחה לנו, הישראלים, את הפתח להניח את ידינו על הדרכון האירופאי הנחשק.

הרבה ישראלים עם זכאות מגישים היום בקשה לקבלת דרכון פורטוגלי, ולא סתם. הוא מקנה למחזיקים בו הרבה פריווילגיות – הוא פותח כניסה למדינות באירופה שבהן תוכלו לטייל, להתגורר ולעבוד, מעניק זכאות ללימודים גבוהים באוניברסיטאות אירופאיות נחשבות, ומבטל את הצורך בוויזה למדינות רבות והפופולרית שבהן: ארצות הברית.

יש הרבה סיבות להחזיק בדרכון פורטוגלי אבל שתיים מהן מנצחות- זכויות של אזרח פורטוגלי מהשורה, ותחושת ביטחון.

מי זכאי לאזרחות פורטוגלית?

יהודים עם קשר משפחתי, בגירים, עם עבר נקי מעבירות.

ישראלים שיוכלו להוכיח קשר משפחתי למגורשי ספרד, לפחות רבע מהצד של הסבא והסבתא. צאצאים למשפחות שהגיעו ממרוקו, לוב, אלג'יר, טוניס, תורכיה, בולגריה, מצרים, סוריה ויוון.

על מגיש הבקשה להיות מעל גיל 18. גם קטינים זכאים לקבלת אזרחות פורטוגלית, בתנאי שאחד ההורים כבר נחשב לאזרח.

מגיש הבקשה צריך להציג "תעודת יושר" שמשטרת ישראל מנפיקה. במקרה של עבר פלילי, ממשלת פורטוגל תבחן את חומרת העבירה על פי אמות בית המשפט הפורטוגלי. ניתן יהיה להגיש בקשה אם העונש על העבירה שבוצעה לא עולה על מאסר של 3 שנים.

ואיך עובד התהליך הוצאת האזרחות?

אנחנו ממליצים לכם להתחיל מכאן: אזרחות פורטוגלית רשימת שמות משפחה. אם תמצאו כאן את שם המשפחה שלכם, זה יהיה סימן טוב בדרך לאזרחות הפורטוגלית המבוקשת.

ריכזנו כאן כמה שמות משפחה, אולי יהיה לכם בינגו כבר כאן: איפרגן, בן עטר, חסן, רביב, קרקו, תמאם.

ואם לא, אין לכם מה לדאוג, הרשימה עוד ארוכה.

אחרי ששם המשפחה שלכם נמצא מתאים, אנחנו עוברים לתהליך הפורמלי שכולל:

  • שליחת מסמכים וקבלת אישור רשמי מהקהילות היהודיות בפורטוגל: ליסבון או פורטו. הקהילות יאשרו שאתם אכן צאצאים של מגורשי ספרד.
  • הגשת בקשה רשמית לממשלת פורטוגל- מי שיימצא זכאי ויעמוד בכל הקריטריונים יקבל אזרחות פורטוגלית.

ובסיום התהליך כשהבקשה תאושר, כל מה שתצטרכו לעשות זה כמה סידורים בשגרירות הפורטוגלית- חתימה על מסמכים, צילום תמונה, תשלום אגרה, ולאחר מכן הדרכון ותעודת הזהות הפורטוגלית יישלחו אליכם בדואר.

גם אם זה מרגיש ככה עכשיו, וגם אם התנאים לא נוקשים כמו התנאים של ממשלת ספרד, הזמן שלנו קצוב. יכול להיות שממשלת פורטוגל תחמיר את התנאים בהמשך ואפילו תסגור את האפשרות להגיש בקשה בעתיד. ולכן, אם אתם עומדים בקריטריונים, ורוצים להינות מהיתרונות הרבים שהדרכון הפורטוגלי מספק, כדאי לכם לפעול מהר ולהתחיל בתהליך הוצאת האזרחות עוד היום.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: