המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד

אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד

ממשלת פורטוגל נתנה את האופציה להוציא אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד, וזאת בתנאי שמגישי הבקשה יהיו יהודים, מעל גיל 18, עם עבר פלילי נקי, ובידיהם מסמכים המוכיחים את הזיקה שלהם לקהילות היהודיות בפורטוגל.

אחד המסמכים הוא אילן היוחסין, והוא מראה שיש למגיש הבקשה שורשים בפורטוגל. בשנת 1492 מלך ספרד חייב את כל היהודים להתנצר. חלק בחרו להתנצר, ומי שלא- גורש. רבים מהמגורשים התגלגלו לפורטוגל.

בשלב מסוים הקהילה היהודית בפורטוגל היוותה כעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה. השנים עברו, ומלך פורטוגל נישא לנסיכה ספרדייה, שהפעילה עליו לחץ להוציא תקנות כנגד היהודים, וגם היהודים בפורטוגל נאלצו לעזוב אותה בעל כורחם.

כחלק מהרצון "לתקן" ההיסטוריה והניסיון לכפר על העוול ממשלת פורטוגל הוציאה חוק שלפיו יהודים ברחבי העולם -שנחשבים לצאצאי מגורשי ספרד- זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית.

הוצאת אזרחות פורטוגלית לצאצאי מגורשי ספרד

אם חשבתם להוציא אזרחות אירופאית בעבר, עכשיו יש לכם הזדמנות טובה. כדאי לכם לנצל אותה, כי קיים סיכוי גדול שאתם זכאים. ההשערה היא שלפחות חמישים אחוז מהישראלים זכאים לדרכון פורטוגלי.

כדי לוודא בזריזות שאתם זכאים, תוכלו לחפש את שם המשפחה שלכם במאגר שמות המשפחה. זה מאגר מקיף ורחב שמכיל אלפי שמות משפחה. אם לא מצאתם את שם המשפחה שלכם, זה לא אומר שאתם צריכים לוותר, קיים סיכוי שאתם עדין זכאים.

באופן כללי, לצאצאים שהגיעו מהמדינות הבאות יש סיכוי גבוה לקבל אזרחות פורטוגלית: טורקיה, בולגריה, מרוקו, יוון, תוניס, לוב, סוריה, מצרים, יוגוסלביה, אלג'יר, עירק, לבנון, הולנד.

אם אתם עדין לא בטוחים, מומלץ שתפנו לעורך דין מוסמך ותבצעו בדיקת זכאות חינמית.

איך עובד התהליך?

אז כמו שאתם יודעים, ממשלת פורטוגל לא מחלקת דרכונים ככה סתם, זה תהליך שלוקח שנה וחצי במקרה הטוב, ולפעמים אפילו יותר. מדובר בתהליך פורמלי, שמצריך מסמכים, וכל בקשה נבחנת לעומק על ידה.

רוצים להוציא אזרחות במדינת פורטוגל ולא יודעים איך? הנה סיכום של איך זה הולך.

השלב הראשון הוא הפקת כל המסמכים הרלוונטיים. ממשלת פורטוגל לא יכולה להסתמך על שם המשפחה שלכם, או על ההבטחה שאתם צאצאים להורים שהגיעו לארץ ישראל מאחת המדינות שמצוינות למעלה.

תצטרכו לאסוף את כל המסמכים שמוכיחים את היותכם צאצאי מגורשי ספרד: תעודות לידה, אילן יוחסין, וכו'.

אחרי שכל המסמכים יהיו בידיכם, עליכם לשלוח אותם לבחינת אחת הקהילות היהודיות בפורטוגל. יש בפורטוגל שתי קהילות יהודיות, אחת יושבת בליסבון והשנייה בפורטו. ממשלת פורטוגל הטילה על הקהילות היהודיות את האחריות לקבוע מי זכאי לאזרחות פורטוגלית ומי לא. על אחת הקהילות לחתום על המסמכים שלכם.

אחרי החתימה, הזכאות שלכם הוכחה, אבל התהליך עוד לא נגמר. עכשיו יהיה עליכם להגיש את הבקשה הרשמית לממשלת פורטוגל. כאמור, האחריות לקבוע מי זכאי לאזרחות פורטוגלית הוטלה על הקהילות היהודיות, אבל הרשות שבכוחה לאשר את הבקשה היא ממשלת פורטוגל.

אם הממשלה אישרה את הבקשה שלכם, התהליך קרוב לסיום. תוכלו לטוס לפורטוגל כדי להגיע לשגרירות ולמלא מסמכים, או לעשות את זה בשגרירות הפורטוגלית בישראל. אחרי השלב הזה, תקבלו את הדרכון הנחשק יחד עם תעודת הזהות.

מה מייחד את התהליך?

בעבר, צאצאי המגורשים יכלו להגיש בקשה לקבלת אזרחות ספרדית, אבל התהליך היה ארוך יותר והיו לו תנאי סף קשוחים. ממשלת ספרד דרשה ממגיש הבקשה להיות בקיא בהיסטוריית העם הספרדי ובשפה.

מה שמייחדים את תהליך ההוצאה של אזרחות פורטוגלית, הם תנאי הסף המקלים. ובנוסף, לא תצטרכו לוותר על האזרחות הישראלית.

קיים סיכוי שממשלת פורטוגל תחליט להקשיח את תנאי הסף, ולכן כדאי לכם למהר, ולקחת ליווי של משרד עורכי דין מקצועי.

דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד, מוצאים רק אצלנו.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: