המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

הוצאת דרכון פורטוגלי ליוצאי עיראק

הוצאת דרכון פורטוגלי ליוצאי עיראק

כיום לא מתגוררים בעירק יהודים, אולם לא כך היה המצב אך לפני שנים ספורות. צחוק הגורל הוא כי דווקא מקרב קהילת יוצאי מדינה זו נמצאים רבים שזכאים ב-2021 לקבל דרכון של מדינה אירופאית מרכזית.

קהילת יהדות בבל (עירק) הייתה אחת הקהילות המכובדות, הגדולות והמשגשגות בעולם. בין בני הקהילה נמצאו יהודים שהתגוררו מדורי דורות סמוך לנהר החידקל אולם היו גם אחרים. לדוגמא, יהודים שגורשו ממדינות אירופאיות (כגון ספרד או פורטוגל) ובצר להם, נמלטו והגיעו לעירק. המבוא ההיסטורי המקוצר הזה הביא לכך שכיום, ניתן להשיג דרכון פורטוגלי ליוצאי עיראק. מדוע דווקא עכשיו ואיך עושים את זה? אלה העובדות.

האם כל יוצאי עירק זכאים לדרכון פורטוגלי

לא כל יהודי מיוצאי עירק זכאי לדרכון הפורטוגלי (שמהווה גם דרכון אירופאי) אולם רבים בהחלט כן. המבחן המרכזי הוא כמובן מהיכן הגיעה המשפחה, שהשתקעה ברבות השנים בעירק. במידה והמשפחה הייתה מוותיקי הקהילה זה דבר אחד. במידה ומדובר במשפחה שיש לה שורשים מובהקים או לפחות במידה סבירה של וודאות, בפורטוגל עצמה, או אז – הוצאת דרכון פורטוגלי בהחלט רלוונטית. את זה בדיוק יוצרים העדכונים של חוקי האזרחות. חוקים אלה תקפים בימים אלה ולמרות שהיו ניסיונות לסיים את תוקפם (על ידי גורמים פוליטיים שונים), בשלב זה הם עדיין נותרו ללא שינוי.

איך יודעים מתי זכאים לדרכון

הזכאות לדרכון מתבססת למעשה על היכולת להוכיח כי המשפחה עזבה את פורטוגל בגלל גירוש ספרד. דרך טובה להתחיל עם ביסוס הטענה הזאת היא לשים לב לדבר הבא – דרכון פורטוגלי שמות משפחה. אם שם המשפחה שלכם הוא כזה שמאפיין את קהילת יהודי פורטוגל, הרי שזהו ביסוס חזק לכך שתוכלו לקבל אזרחות כיום. יחד עם זאת, גם אם במקרה לא מצאתם את שם המשפחה המקורי של המשפחה ברשימת יוצאי פורטוגל, יש דרכים נוספות להוכיח שאתם בעצם מבני הקהילה.

הכירו את קהילות יהודי פורטוגל

כיום, קהילת יהודי המדינה מרוכזת בעיקר בפורטו ובליסבון. הממשלה המקומית הסמיכה את הקהילות הללו לאשר מיהו היהודי שיוכל בסבירות מאוד גבוהה לממש זכאות לדרכון פורטוגלי. כלומר, באחד השלבים הראשונים להגשת בקשה לדרכון יש לפנות לקהילה עם בקשה מנומקת. לאחר תשלום אגרה והעברת כמה מסמכים חיוניים, נציג הקהילה נדרש לנושא. במידה ומתקבל אישור רשמי, השלב העיקרי לאזרחות בוצע בהצלחה.

עובדות שכל אחד חייב להכיר בדרך לדרכון של האיחוד האירופי

  1. עד כמה שזה נשמע מפתיע, הסיכוי של יוצאי עירק לקבל דרכון אירופאי גדול יותר כיום בהשוואה ליהודים מקהילות אשכנזיות. שימו לב שהדרכון הפורטוגלי בעצם שם בצד תקופה של מאות שנים ומתייחס להיסטוריה די עתיקה.
  2. קבלת הדרכון הפורטוגלי מעניקה זכות לדרכון אירופאי. כלומר יהודים עירקיים בדומה לרבים אחרים מיוצאי מדינות ערב או הבלקן, יכולים לקבל דרכון שהופך אותם לאזרחים אירופאים.
  3. קשה לומר בוודאות בתוך כמה זמן מסתיים התהליך, אבל בליווי של עורך דין תוך כשנה וחצי או קצת יותר, לרוב הטיפול מסתיים בהצלחה.
  4. קבלת האזרחות הינה אישית, אין מניעה להגיש כמה בקשות, עבור בני משפחה שכולם בעצם מוגדרים כיוצאי עירק.
  5. כיום אין צורך להקדיש זמן ללימוד פורטוגלית. יהודים פטורים ממבחן שפה וזהו יתרון גדול שלא קיים כמעט בשום מדינה אחרת.
  6. אפשר להסמיך את ידיו של עורך דין ישראלי, שיטפל בכל המסמכים ויגיש תיק מסודר, הן לקהילת יהודי פורטוגל והן לרשויות שמוסמכות לאשר למי יאושרו הדרכון והאזרחות.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: