המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

הליך הוצאת הדרכון הספרדי כיום

הליך הוצאת הדרכון הספרדי

יותר ישראלים כבר לא רוצים להסתפק אך ורק באזרחות ישראלית ובדרכון ישראלי. לאחר שבמשך שנים יכלו יהודים ממוצא אשכנזי להוציא דרכון נוסף על סמך ארץ המוצא של האבא או של הסבתא, של האימא או של הסבא, כעת גם יהודים ממוצא ספרדי יכולים. נסביר על כל מה שחשוב לדעת על דרכון ספרדי, מהו ההליך שצריך לעבור ומהם התנאים שצריך לסמן עליהם וי.

התנאי הבסיסי לדרכון ב-2021

נכון להיום ישנה רשימה של תנאים לקבלת אזרחות ספרדית. התנאי הבסיס הוא קודם כל שתהיה זיקה, כלומר קשר, בין מגיש הבקשה לבין ספרד. עבור יהודים ממוצא ספרדי, הזיקה המקשרת הולכת אחורה בהיסטוריה, לעבר גירוש ספרד. כל יהודי החי כיום בעולם, בין אם ישראלי ובין אם לא ישראלי, במידה והוא שייך משפחה יהודית שעזבה את המדינה בגלל גירוש ספרד עומד בתנאי הבסיסי לזכאות לאזרחות (עם דרכון נלווה) לשנת 2021. בשלב זה לא נראה שהדבר ישתנה בשנה הבאה, אך צריך לשים לעדכונים שעשויים לצוץ בנושא.

איך מוכיחים את הקשר שלכם לגירוש ספרד?

ההליך למימוש דרכון ספרדי זכאות צריך לעבור בהצגת מסמכים או ראיות לקשר שלכם לספרד. כל מסמך משפחתי עתיק ואותנטי, אישורי עליה, תעודות נישואין, תעודות לידה, עץ משפחה וכדומה, יכולים לשחק לטובתכם. אם שם המשפחה שלכם הוא כזה שמאפיין את קהילת יהודי ספרד, גם זה מחזק את הקשר שלכם למדינה. אם המשפה עלתה ממדינה שאליה היגרו מגורשי ספרד, גם זה מחזק את הקשר ומגדיל את הסיכוי לקבל את הדרכון.

פניה לפדרציה של יהדות ספרד

הלכה למעשה, קבלת דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד ממשיכה עם פניה לגורם המוסמך לבדוק את המסמכים שלכם. אם המסמכים הללו כתובים בשפה זרה, תצטרכו להעביר תרגומים נוטריונים והוכחת אותנטיות על ידי נאמן למקור. הפדרציה של יהדות ספרד הוסמכה לעיין במסמכים והאישור שלהם יאפשר להמשיך את ההליך עם שלב נוסף.

אישור רשויות השלטון בספרד

שלב חשוב ביותר לקבלת דרכון הינו בדיקת הרשויות בספרד. גורם השקול למשרד הפנים בארץ הוא זה שמקבל את כלל הבקשות לאזרחות (של יהודים ולא יהודים כאחד). יהודים שמגישים בקשה במסלול המיועד למגורשי ספרד זוכים להקלות מיוחדות וצריכים, אם כן, להוסיף את האישורים של הפדרציה היהודית ספרדית. בין המסמכים החשובים שעוד חשוב לציין הם – תעודת לידה ותעודת יושר.

בחינת ידע בשפה

הליך קבלת דרכון לא מסתיים בזאת. בדרך, תצטרכו לעבור מבחן בשפה הספרדית. בהנחה שמבקש הדרכון הינו בגיר, מעל 18, יש צורך להראות ידע בשפה. ניתן להיבחן בישראל, אולם הדבר יתבצע אך ורק במכון מוכר שקביעתו מקובלת. השליטה בשפה צריכה להיות סבירה אך לא חייבת להיות מצוינת. הדבר מבסס את רצינות הבקשה ומהווה שלב כמעט סופי בהשלמת התהליך.

השלמות בספרד

בשלב זה יש צורך להשלים את התהליך בספרד. בבירה הספרדית תגיעו לשיחה אצל נציג ממשל או נוטריון בעל הסמכה. הדבר נועד לאמת פרטים ולוודא כי הבקשה אותנטית וכן לזיהוי מבקש האזרחות. יש לציין כי לרוב זהו שלב פורמלי אך עדיין לא מקבלים את האישור במקום.

מתי ואיך מקבלים את הדרכון?

זמן לא רב לאחר השלמת הטיפול, מגיע לאזרח הטרי לקבל אישורים רשמיים. כך למשל תעודת לידה, תעודת זהות, דרכון מקומי. את כל אלה אפשר לקבל בספרד, אך אין חובה להגיע למדריד בשנית. ניתן לאסוף את המסמכים הללו בישראל, בשגרירות הספרדית. עורך הדין שילווה אתכם בתהליך יוכל לענות על כל שאלה באופן אישי.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: