המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

זכאות צאצאי מגורשי פורטוגל לאזרחות

זכאות צאצאי מגורשי פורטוגל לאזרחות

לאורך ההיסטוריה רדפו אותנו היהודים לא פעם ולא פעמיים. אבל תמיד קמנו על הרגליים וניצלנו את המצב לטובתנו. וגם היום, אותו דבר.

גירוש פורטוגל

אחרי גירוש ספרד ב-1492, בין שבעים למאה אלף יהודים התיישבו בפורטוגל, והם היוו כעשרה אחוזים מהאוכלוסייה שלה. היהודים בפורטוגל לא קיבלו זכויות שוות אלא נחשבו לרכוש המלך ואולצו לשלם מס על כל שנת התיישבות.

ב-1496 מנואל הראשון, מלך פורטוגל, נשא לאישה את איזבל, הבת של מלך ומלכת ספרד. כחלק מהנישואים, איזבל הפעילה על מנואל לחץ לגרש את היהודים. המלך, שלא רצה לאבד את הקשרים הכלכליים עם הקהילה היהודית, החליט להוציא תקנות חדשות שעל פיהן היהודים יהיו חייבים לעבור הטבלה ולהתנצר, ואסר על יציאתם מפורטוגל.

מרבית היהודים שהוטבלו בעל כורחם שמרו על המסורת היהודית בסתר. ולמרות שלא הראו זאת כלפי חוץ, ונחשבו לנוצרים לכל דבר ועניין, קיבלו יחס מפלה מהחברה. התקנות של המלך לא הורידו אותם מהכוונת והיהודים המומרים נחשבו לזרים. וב-1506 כשפרצה בפורטוגל מגפה חמורה, התושבים שלה האשימו את "הנוצרים החדשים" והתחילו לטבוח בהם.

מנואל הראשון נמלט מהעיר והחליט לבטל את איסור היציאה על היהודים, וכל היהודים הרדופים ברחו מפורטוגל.

זכאות צאצאי מגורשי פורטוגל לאזרחות

אחרי מאות שנים, ממשלת פורטוגל החליטה לפצות על מה שעשתה, והתחילה להציע אזרחות פורטוגלית ליהודים. לא לכולם כמובן, רק ליהודים שיוכלו להוכיח שיש להם שורשים פורטוגליים. אבל אלו שכן, יוכלו להוציא אזרחות פורטוגלית ולקבל דרכון אירופאי לכל דבר ועניין. הרבה ישראלים היום פועלים כדי לממש את זכותם ההיסטורית ומגישים בקשה רשמית לממשלת פורטוגל.

הוצאת דרכון פורטוגלי – תנאים וקריטריונים

כיום על מגיש הבקשה לאזרחות פורטוגלית להיות צאצא למגורשי פורטוגל, מעל גיל 18 ובלי עבר פלילי.

ממשלת פורטוגל מעדכנת את התנאים לקבלת הדרכון כל הזמן. הצעות חוק עולות במדינה, אבל כרגע שום דבר לא הוכרע.

התנאים עדין נוחים, ולכן מי שעומד בקריטריונים ורוצה להינות מההטבות שמגיעות יחד עם אזרחות אירופאית ודרכון פורטוגלי, צריך לפעול עכשיו.

קיים סיכוי שבעתיד התנאים יוקשחו או שההזדמנות להגיש בקשה תיסגר לגמרי, וזאת בשל ריבוי הבקשות והאישורים שפורטוגל מעניקה.

בעתיד ממשלת פורטוגל תוכל לדרוש גם הוכחת זיקה למדינה- מגורים בה למשך תקופה, או מבחן שפה והיסטוריה. אבל כאמור, זה עדין לא על הפרק.

מה שכן, חשוב לפעול כל עוד התנאים עדין לטובתנו.

איך אפשר לבדוק זכאות לאזרחות?

רצוי להתחיל בבדיקה כאן: אזרחות פורטוגלית שמות משפחה. אם שם המשפחה שלכם נכלל במאגר שמות משפחה מגורשי פורטוגל, רוב הסיכויים שאתם זכאים לאזרחות פורטוגלית. תוכלו להתקדם עם התהליך צעד קדימה.

ממשלת פורטוגל נתנה את האחריות לקהילות היהודיות בליסבון ובפורטו. יהיה עליכם להוכיח את הקשר המשפחתי שלכם לקהילה היהודית על ידי הצגת מסמכים. הקהילה היהודית תצטרך לאשר את הזיקה שלכם, ולחתום על מסמך שמאשר את אילן היוחסין שלכם.

ורק אם אתם עומדים בקריטריונים שצוינו למעלה, ולאחר שתקבלו את האישור מהקהילה היהודית, תוכלו להגיש בקשה רשמית לממשלת פורטוגל.

תוכלו לנצל את כוחו של הדרכון החדש שלכם כדי ללמוד באירופה, לגור בה ואפילו לעבוד בה מבלי שתצטרכו ויזה מיוחדת. תוכלו להיכנס לארצות הברית בלי אשרה, ותהיו זכאים ללימודים גבוהים באוניברסיטאות נחשבות ברחבי אירופה.

אם אתם יודעים שהדרכון שהפורטוגלי שווה את המאמץ אבל הפרוצדורה נשמעת לכם מורכבת מדי, או שאתם לא רוצים לעבור את התהליך לבד, תמיד תוכלו לפנות אלינו ונוכל לעזור לכם לקבל את האזרחות האירופאית הנחשקת בקלות.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: