המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

דרכון ספרדי לילדים – איך זה עובד?

הוצאת דרכון ספרדי לילדים

הורים לילדים? יתכן מאוד שתביעו עניין רב בדברים שלפניכם. עובדה היא כי ישראלים רבים החיים כיום בישראל הינם בעלי שורשים ספרדיים. עבור אלה מאיתנו ששייכים למשפחות של מגורשי ספרד, קיימת האפשרות להגיש בקשה לאזרחות. בשורות הבאות נסביר על זכאות לאזרחות ספרדית כיום, עם דגש על הילדים. איך עושים את זה, האם זה כדאי ושווה את המאמץ ומה צפוי בהמשך.

ממתי האזרחות זמינה ליהודים?

בשנת 2015 נפל דבר בספרד המודרנית. אם עד לאותו הרגע ליהודים לא היו הקלות מיוחדות בתהליך הוצאת דרכון ספרדי, ברגע אחד הכל השתנה. החוק שהסדיר אזרחות לצאצאי המגורשים התקבל. מאז, אלפי אנשים כבר הגישו בקשות ואף קיבלו אזרחות ואת הדרכון המיוחל (כך, אגב, גם בפורטוגל). אולם רק מעט פורסם עד כה לגבי אזרחות עבור ילדים, שגילם למטה משמונה עשרה שנים.

פטור מלימוד שפה לילדים

בספרד, אחת הדרישות מאזרחים חדשים היא לדעת את השפה המקומית בצורה סבירה. לצורך כך יש לעבור בחינה (ניתן גם בישראל, למשל במכון סרוונטס). אולם מסתבר כי השלטונות בספרד החליטו להחריג את הילדים. הורים שרוצים להסדיר לילדיהם אזרחות במדינה האירופאית, צריכים לדעת כי ילדים על פי התקנות אינם מחויבים במבחני השפה. ילדים שהוריהם הוכיחו קשר וזיקה לספרד מקנים בכך לילד את הסיכוי לקבל בעצמו אזרחות אירופאית.

איך מתקדמים מכאן?

חשוב להבין כי זה לא עניין של מה בכך, לקבל את האזרחות. מדובר בתהליך, יש כאן פרוצדורה והאזרחות לא ניתנת באופן אוטומטי. אז איך מוציאים דרכון ספרדי עבור הילדים? הדבר הראשון והבסיסי הינו להציג אישורים שמראים על זיקה לספרד של ההורים. הזיקה שכוללת שייכות לקהילת מגורשי ספרד ניתנת להוכחה בשיתוף פדרציית יהדות ספרד. יש להמציא מסמכים המאששים את הקשר המשפחתי בין הילד לבין הוריו (שהם בעצם בעלי הזיקה לספרד).

את הגשת הבקשה לאזרחות יש לבצע בהקפדה יתירה. אם הפרטים לא ימולאו בהקפדה, הבקשה תידחה. לצורך העניין יש להמציא את המסמכים הרלוונטיים, בצירוף תרגום נוטריוני לפי הצורך. נוטריון יחתום על אימות נוטריוני ורק אז אפשר לשלוח את התיק המפורט לשלטונות הספרדיים. מקובל לבצע את התהליך בליווי של עורך דין הבקיא בתהליך זה מקרוב.

האם ניתן עדיין לשלים את התהליך?

מי שעומד בתנאי דרכון ספרדי זכאות, זוכה למעמד קבוע במדינה, לכל החיים. כלומר למרות שהתהליך אורך זמן ועולה כסף, הרי שלהקנות לילדים מעמד חוקי במדינה אירופאית זה לא הולך ברגל. אזרחות אירופאית מאפשרת להשתלב באירופה, בצורה יעילה וטובה. ניתן ללמוד במוסדות חינוך נבחרים, להשתלב בהמשך הדרך בעולם העסקים, לרכוש נכסים, להתגורר במדינה.

חשוב לציין כי בימים אלה תהליכי האזרחות בספרד ובפורטוגל נמצאים בלב ליבו של דיון ציבורי. כלומר, בהחלט יתכן שחלק מהקריטריונים יוקשחו. על פי ההערכות, יתכן שהרשויות ירצו לקבל הוכחה לזיקה מודרנית ועדכנית לספרד. בין היתר, מעריכים כי מדינות אלה יתנו עדיפות לאזרחים זרים שיתגוררו מספר שנים כתושבים, לפני דיון בקבלת אזרחות. כמו כן, ישנה אפשרות להשתלב בתוכניות מסוג ויזה זהב, שנותנות עדיפות לקבלת תושבות עבור משקיעים בכלכלה המקומית.

לסיכום, לא מעט הורים ישראלים כבר הספיקו להסדיר לילדיהם אזרחות נוספת בספרד או בפורטוגל, על בסיס היסטוריה משפחתית. ההקלות בהחלט סייעו בכך, אך יתכן שרוחות של שינוי מנשבות. על מנת לבדוק את האפשרות לקבל אזרחות למבוגרים או לילדים כיום, מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא בחוק הספרדי עם דגש על חוקי הגירה, אזרחות ותושבות.

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: