המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

מדוע מגורשי ספרד זכאים לדרכון אירופאי?

מדוע מגורשי ספרד זכאים לדרכון אירופאי?

מה הקשר בין גירוש ספרד לדרכון פורטוגלי? האם צאצאים למגורשי ספרד יכולים להגיש בקשה לקבל דרכון פורטוגלי? סקירה היסטורית קצרה והסבר לגבי הזכאות להוציא דרכון פורטוגלי, בכתבה שלפניכם.

לאחר שמדינות רבות הצטרפו לאיחוד האירופי, האפשרות להוציא דרכון אירופאי בהחלט נהייתה אטרקטיבית יותר כמו גם נגישה יותר. צאצאים למגורשי ספרד יכולים לקבל זכאות לדרכון פורטוגלי, וליהנות מכל מה שיש לאיחוד האירופי להציע. מה הקשר לגירוש ספרד ואיך עושים את זה?

קצת היסטוריה על קצה המזלג

ב-31 במרץ, שנת 1492 יצא צו מלוכה ספרדי שהורה לגרש את יהודי ספרד מחוץ למדינה, בשל החשש הגדול של המלכים וקנאותן הדתית לנצרות.  המלכים ניסו לבסס את מעמד הנצרות וראו ביהדות גורם מאיים ביותר. צו הגירוש נחתם, הגזרה יצאה לפועל, ויהודי ספרד נאלצו לעזוב את ספרד או להתנצר ולהבטיח נאמנותם לנצרות. על אדמת ספרד נותרו רק יהודים אנוסים, היתר בחרו לצאת מספרד או להתנצר.

בפורטוגל, הממוקמת סמוך לספרד, חיו לא מעט יהודים, וחלקם אף עברו לפורטוגל לאחר הגירוש הגדול. בתחילה אימצה פורטוגל את היהודים המגורשים, אך לאחר זמן קצר נקטה גם היא במדיניות דומה לספרד – התנצרות או עזיבה. יהודים רבים שחיו בפורטוגל מצאו עצמם עוזבים את פורטוגל על מנת להמשיך לשמור על זהותם היהודית. הם עברו למדינות כגון מרוקו, בולגריה, יוון, דרום אמריקה, אלג'יריה, תוניסיה ועוד.

מה הקשר בין זה לבין דרכון פורטוגלי?

בשנת 2015 החליטה ממשלת פורטוגל להעביר תיקון חוקתי ולאפשר אזרחות למגורשי ספרד ליהודים בעלי דם ספרדי התנאי העיקרי הנדרש הוא הוכחת קשר בין היהודים כיום לבין מגורשי ספרד בעבר. כלומר, מי שמעוניין לקבל אזרחות פורטוגלים ליהודים, צריך להוכיח  שהוא צאצא למגורשי ספרד.

מדוע דרכון פורטוגלי ולא דרכון ספרדי?

החוק הספרדי דורש את ידיעת השפה המקומית, ביצוע בחינה על ההיסטוריה של המדינה ו/או הגעה למדינה על מנת להגיש את הבקשה. החוק הפורטוגלי אינו דורש את כל אלו, ונחשב גמיש יותר מאשר החוק הספרדי, וזו הסיבה העיקרית שבגינה בעלי שורשים ספרדיים ופורטוגליים יכולים להגיש בקשת אזרחות פורטוגלית ליהודים לרשויות הפורטוגליות.

כיצד מתבצע הליך קבלת הדרכון הפורטוגלי?

על מנת להתחיל את ההליך, מומלץ להסתייע בעורך דין מקצועי המומחה בהליך ומכיר את החוק הפורטוגלי ואת הרשויות בפורטוגל. יש להציג הוכחות לרשויות הפורטוגליות בדבר קשר לגירוש ספרד: שם משפחה הכלל ברשימת שמות המשפחה הנכנסים לזכאות, תעודה כלשהי המעידה על קשר למדינה – תעודת לידה, תעודת נישואין, תעודת לימודים וכו', אישורים נוטריוניים ומסמכים נוספים.

היתרונות של דרכון פורטוגלי

אזרחות אירופאית היא ללא ספק יתרון גדול עבור כל מי שמצליח לקבלה. כמעט כל המדינות באירופה משתתפות באיחוד האירופי, מה שמאפשר תנועה חופשית בין המדינות ויתרונות רבים שחשוב לקחת בחשבון, כגון:

  • פתיחת עסק כעצמאי
  • אפשרות לעבודה כשכיר
  • לימודים אקדמאיים במוסדות אירופאיים מובילים
  • רכישת נדל"ן פרטי או מסחרי בפורטוגל וברחבי אירופה.
  • תנועה חופשית בין מדינות האיחוד האירופי.

מכיוון שההליך לקבלת אזרחות פורטוגלית דורש התמצאות בחוק הפורטוגלי, היכרות עם הרשויות וכו', ההמלצה היא לפעול במישור זה עם סיוע מקצועי של עורך דין מומחה לקבלת אזרחות פורטוגלית, על מנת למצות את פוטנציאל ההליך ולקבל את התוצאה הטובה ביותר: אזרחות פורטוגלית. באופן רשמי, אתם יכולים להגיש את הבקשה באופן עצמאי וללא עורך דין, הניסיון שלנו ממליץ על פעולה באמצעות עורך דין אשר יכול לגשר, לתווך, לסייע בהליך ולקצר עבורכם תהליכים.

בהצלחה!

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: