המידע בחסות משרד עו״ד תותי-אשבל

מאמרים

האם צאצאי מגורשי ספרד זכאים היום לאזרחות ספרדית?

האם צאצאי מגורשי ספרד זכאים היום לאזרחות ספרדית?

חולמים להוציא אזרחות ספרדית? הגעתם למקום הנכון.

נראה שההיסטוריה שלנו כעם שיחקה לטובתנו ופתחה לנו חלון הזדמנויות "להתגנב" אל האיחוד האירופי. כחלק מהניסיון של ממשלת ספרד לפצות אותנו על עוולות העבר (גירוש ספרד), היא העבירה חוק שמעודד יהודים לחזור למקורות ולהפוך לאזרחי המדינה. כמה שנים אחריה גם פורטוגל יצאה בחוק דומה. ומאז, עשרות אלפי ישראלים כבר נמצאים באמצע התהליך שבסופו יהפכו לאזרחי האיחוד.

ההערכה היא שלפחות 50 אחוז מהישראלים זכאים לאזרחות אירופאית. וליתר דיוק- ילדים למשפחות שהגיעו ממרוקו, לוב, יוון, אלג'יר, הולנד, תוניס ועוד. את הרשימה המלאה תוכלו למצוא באתר.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שחוקי המדינות מתעדכנים כל הזמן, ולכן אותו חלון הזדמנויות עלול להיסגר בקרוב- אל תתעכבו. אם אתם זכאים, כאן תוכלו למצוא את כל האופציות שעומדות ברשותכם.

האם צאצאי מגורשי ספרד זכאים לאזרחות ספרדית?

בעבר, אזרחות ספרדית ניתנה לצאצאי מגורשי ספרד בתנאי שיכלו להוכיח את זיקתם. אבל לא עוד. בשנת 2019 ממשלת ספרד ביטלה את החוק וכיום, למעט מקרים חריגים, האופציה להגיש בקשה נסגרה. אבל אין לכם מה לדאוג, יש לכם עוד סיכוי.

גם כשהחוק עוד היה בתוקף, כדי להגיש בקשה רשמית לממשלת ספרד הייתם צריכים לעמוד בתנאי סף קשוחים ולעבור מבחני שפה והיסטוריה. אלה אכן דרישות ריאליות אבל עם רף גבוה, והן הפכו את התהליך לקשה במיוחד.

אם אתם צאצאי מגורשי ספרד, ובכל זאת רוצים להוציא אזרחות אירופאית יש לכם אלטרנטיבה אחרת.

"אם אני צאצא מגורשי ספרד, איזה דרכון אני יכול להוציא?"

האופציה לא להוציא דרכון אירופאי בכלל לא באה בחשבון, מדובר בבזבוז וחבל שלא להחזיק בנכס שעובר מדור לדור. במיוחד כשהדרכון מזכה את המחזיק בו בהטבות רבות כמו לימודים מסובסדים באוניברסיטאות גבוהות ברחבי אירופה, מגורים ועבודה בלי צורך בוויזה מסוימת וכניסה לארצות הברית בלי אשרה.

האפשרות הכי טובה שעומדת בפניכם היא להוציא דרכון פורטוגלי. בשנים האחרונות ממשלת פורטוגל מאפשרת לצאצאי מגורשי ספרד להגיש בקשה רשמית לאזרחות פורטוגלית.

למה אתם שואלים? זה פשוט. רוב מגורשי ספרד ברחו לפורטוגל. אבל גם בפורטוגל לא התקבלו בברכה, ולמרות שהקהילה היהודית גדלה ופרחה בה, גם היא גורשה אחרי כמה שנים.

ועדין, בפורטוגל קיימות כיום שתי קהילות יהודיות שיושבות בליסבון ופורטו ועל שתיהן ממשלת פורטוגל הטילה את האחריות לקבוע מי מהיהודים זכאי לאזרחות פורטוגלית ומי לא.

לא תאמינו איזה הבדלים יש בתנאי הסף שממשלת פורטוגל קבעה. אם להוציא דרכון ספרדי היה נחשב לסיוט, הרי שלהוציא דרכון פורטוגלי נחשב לתהליך נעים יותר.

חשוב לציין שעדין מדובר בהליך ארוך שלוקח לפחות שנה וחצי. גם כאן, מדובר בהליך פורמאלי שמצריך התעסקות בבירוקרטיה ומסמכים. אבל, תנאי הסף שממשלת פורטוגל קבעה עדין נחשבים למקלים. על מגיש הבקשה לעמוד בסך הכל בשלושה תנאים פשוטים: להיות בגיר עם עבר פלילי נקי, ולהחזיק באישור הקהילות היהודיות.

אז איך מוציאים דרכון פורטוגלי?

אפשר לבצע את התהליך בכמה דרכים. רצוי ומומלץ להיעזר בשירותים של עורך דין מוסמך שיוכל לעזור לכם עם כל תהליך הפקת המסמכים, פנייה לקהילות היהודיות והגשת הבקשה הרשמית לממשלת פורטוגל (במידה ונמצאתם זכאים).

הדבר הראשון שיש לוודא הוא הזכאות שלכם. אם תרצו, תוכלו להציץ במאגר הזה ולחפש אחר שם המשפחה שלכם "אזרחות פורטוגלית שמות משפחה". כמו שציינו מקודם, רוב הזכאים לאזרחות ספרדית זכאים גם לאזרחות פורטוגלית.

אם לא מצאתם את השם שלכם, אין לכם מה לדאוג. פשוט צרו איתנו קשר ונוכל לבצע עבורכם בדיקת זכאות בחינם.

ככה או ככה, אנחנו מאמינים שהדרכון הפורטוגלי הוא נכס אמיתי, והוא יוכל לשמש אתכם לכל כך הרבה צרכים. אם יש באפשרותכם להגיש בקשה, העצה שלנו היא: לכו על זה. בהצלחה!

    לבדיקת זכאותכם לדרכון פורטוגלי חינם
    השאירו כאן פרטים:

    הרשמה לדיוור

      לבדיקת זכאות חינם, תוך דקות,
      מלא/י פרטיך: